naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 1-2
Hvordan er været i dag?
Målet med denne økta er at elevene skal lære å registrere temperatur og øve på å observere været.
Forberedelse
Skriv ut elevarkene til hvert elevpar:
Finn fram fem termometre. Plasser dem på fem ulike stasjoner i skolens nærområde en stund før økta, gjerne slik at noen av termometrene står i sola og noen i skyggen. La det være litt avstand mellom stasjonene.
Hvert elevpar må ha en blyant når de er ute.
Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:
Ute, 30 min
Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Spør elevene hvordan de vil beskrive været i dag. Bruk tenk-par-del .
Spør hvordan vi kan finne ut hvor varmt eller kaldt været er. Fortell at i denne økta skal de finne ut hva temperaturen er på fem ulike steder ved å lese av temperaturen på termometre.
Del elevene i par, og be dem fylle ut elevark 1. Oppsummer og spør dem hva de tror tallene under 0 viser og hva de tror tallene over 0 viser. Fortell at tallene over 0 kalles for plussgrader eller varmegrader og tallene under 0 kalles for minusgrader eller kuldegrader.
Fortell om stasjonene der du har plassert termometrene. Elevene skal samarbeide i grupper og lese av temperaturen på hver stasjon og markere dette på ark 2. Fordel elevparene på de fem stasjonene. Fortell at de skal bytte stasjon hver gang du gir et signal, til alle gruppene har registrert temperaturen på de fem stasjonene.
Etterarbeid i klasserommet, 30 min
Bruk PowerPoint-presentasjonen som støtte i etterarbeidet.
Start med å oppsummere hva dere har observert. Be hver gruppe om å dele temperaturen de har notert. Noter temperaturene i tabellen på ark 3 i powerpointen og skriv inn tallene etter hvert som elevgruppene leser opp sine resultater.
Spørsmål til diskusjon:
- Har elevene lest av samme temperatur? Hvis ikke, hvorfor? (Kan ha lest av feil, termometerne er litt forskjellige osv.)
- Er temperaturene forskjellige på de fem stasjonene? Hvorfor?
- Hvilken temperatur mener de er mest riktig? Her kan de diskutere hvilken temperatur flesteparten av gruppene har lest av på hver stasjon, eller de kan regne ut gjennomsnittet.
Fortsett med hva et termometer er og at det finnes ulike typer termometere.
Snakk med elevene om usikkerhet knyttet til data, og hvor viktig det er å ha sikre data og nok data før vi konkluderer.
Introduser værsymbolene for elevene og be dem diskutere hva slags type vær de ulike symbolene viser. Spør hvilket værsymbol som best stemmer med været i dag. Kan flere av symbolene passe? Hvorfor?
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
2. trinn
- planlegge og gjennomføre undersøkelser av vær og himmelfenomener og sammenligne målinger, observasjoner og værtegn gjennom året (KM789)
-