Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 5-7

Isballong

Is er vann i fast form. Hva er lettest av 1 liter vann og 1 liter is?

  1. Tre en ballong over vannkranen, fylle den forsiktig med vann og knyt for åpningen. Legg ballongen opp i en tom iskremboks (for sikkerhets skyld) og sette den til frysing ute eller i en fryseboks. Lag gjerne flere isballonger.
  2. Neste dag er isballongene frosset og klare til bruk. Isballongene har antakelig fått litt forskjellig form. Selve ballongene går nok istykker når de skal tas av.
  3. Tror dere at en slik isballong vil flyte eller synke hvis man legger den i vann? Fyll en iskremboks eller bøtte med vann, og legg isballongene opp i vannet slik at alle blir overbevist om at is er lettere enn vann.
  4. Beskriv likheter og forskjeller på is, vann og vanndamp. Hvor finner vi de ulike formene i naturen? Hva kan vi bruke is, vann og vanndamp til?
Fyll en ballong med vann Is flyter

 

Faglig forklaring

For elever på lavere årstrinn er det viktig å få erfaringen med at is flyter på vann. Vi kan også forklare at is veier mindre enn vann.

For eldre elever kan vi gå grundigere til verks: Vann utvider seg når det fryser. Det vil si at 1 kg is har større volum enn 1 kg vann. Is har mindre massetetthet enn vann. 1 liter is veier mindre enn 1 liter vann. Derfor flyter isen.

Vi kan også si at molekylene ligger tettere i vann enn i is.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

  • isboks
  • ballonger
  • vann

Er del av