Forsøk og praktisk arbeid

Modell av Nordpolen og Sydpolen

Engasjere 

Det er ganske vanlig å påstå at havet stiger hvis isen smelter. Om dette stemmer kan testes ved å lage en modell av hver pol. Før aktiviteten settes i gang, er det lurt å sjekke hva elevene vet om likheter og forskjeller på Nordpolen og Sydpolen. Vanlige svar kan være:

  • Den ene er oppe og den andre er nede.
  • Det er pingviner på Sydpolen og isbjørner på Nordpolen. Eller var det omvendt?
  • Det er kaldere på Sydpolen. Kulderekorden er på -98 grader.
  • Amundsen var den første som kom til Sydpolen.
  • Sydpolen er større enn Nordpolen.
  • Det er hav under isen på Nordpolen og fjell under isen på Sydpolen.

Utforske

Lag en modell av Nordpolen ved å legge en isklump i et gjennomsiktig litermål, og etterpå fylle varmt/lunkent vann nøyaktig opp til streken som viser en liter. Pass på at isen flyter i vannet slik den gjør på Nordpolen. Vil isen flyte? Har noen hørt om Titanic? Hva skjedde der? Så ikke kapteinen hele isklumpen? 

Sydpolen lager vi ved å legge en stein i en gryte og etterpå en isklump oppå. Hell så f.eks. en halv liter vann rundt. Pass på at isklumpen ikke flyter. Varm opp Sydpolen-gryta og la isen smelte. Mål så hvor mye flytende vann det har blitt. Har det blitt mer vann? Hva vil skje? La elevene snakke sammen i grupper. Har noen forslag som de vil dele med resten av klassen? Har dette sammenheng med det vi lærte gjennom leken i starten?

Modell av Nordpolen. Foto: Markaskolen Modell av Nordpolen. Foto: Markaskolen Modell av Sydpolen. Foto: Markaskolen Modell av Sydpolen. Foto: Markaskolen

Forklare

Hva skjedde med vannstanden i Nordpol-modellen og i Sydpol-modellen? Bare ca 10 % av isen flyter over vannflaten, og dette tilsvarer det is utvider seg når den fryser. Isen som flyter i vann (Nordpolen) vil derfor ikke øke havnivået når den smelter, mens isen som ligger på stein (Sydpolen) vil øke havnivået når den smelter og renner ut i havet.

Utvide

Hvis havet ikke stiger når Nordpolen smelter; er det da ufarlig? Hva med dyrelivet uten is? Hva med den store, hvite flaten som nå reflekterer sollys uti verdensrommet igjen? Vil sollyset varme opp havet? Hva vil skje om havet blir varmere? Hvilke konsekvenser får smelting av is på Sydpolen for livet på jorda og menneskene som bor her?

Det finnes mange måter å utforske dette temaet videre. Kan elevene finne ut når vann veier aller mest? De vet jo at det er i flytende form, men har det samme tetthet uansett temperatur?

For å undersøke dette kan elevene legge en isbit av farget vann i et beger som er fylt med lunkent vann. Hvorfor flyter isen på vannet? Hva tenker du hadde skjedd med livet i innsjøen dersom isen hadde sunket? Hva skjer med vannet som smelter ut fra isbiten? Hvorfor synker det vannet? Er det bra for livet i vannet at vann som er 4 grader har størst tetthet? Hvorfor er det en stor fordel for livet i vannet? 

Materialer og utstyr

  • 2 isblokker av ca 1,5 dl
  • vann
  • varmekilde som stormkjøkken, primus eller bål
  • gryter til å ha på varmekilden
  • en flat stein som får plass i gryta
  • litermål

Er del av