Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Inne

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • fysikk 1

Tidsbruk

  • 5 - 10 min

To slags elektrisk ladning

Hva skjer mellom gjenstander av lik og ulik ladning?

Sugerøret er lagt i vogga. Når man gnir på et glass eller et sugerør blir det elektrisk ladd.  

Vi skal leke oss med to slags elektrisitet. Bruk en jerntråd eller en litt stor binders og bøy den til som en holder, den vogge, for et sugerør. Heng vogga i en tynn tråd, sånn som vi ser i bildene. Da skal det svært liten kraft til for å vri vogga i den ene eller den andre retningen. Hold et sugerør på midten og gni begge endene med f eks tørkepapir, og legg røret i vogga. Ta et nytt sugerør og gni den ene enden av det. Hold denne enden i nærheten av sugerøret i vogga. Sugerørene skyver på hverandre, fordi de er blitt elektrisk ladd. Dette kan du prøve på mange ganger. Kanskje skyver sugerørene på hverandre uten at du gnir dem, fordi de er elektrisk ladd mens de ligger i pakka, eller de blir det av at du tar på dem. Ta et glass og gni det med tørkepapir. Det er sikrest å ta et nytt stykke papir og å gni ganske kraftig. Glass blir ikke like lett ladd som et plastsugerør. Glasset må være reint og tørt. Når du prøver glasset på plastsugerøret i vogga, viser det seg at det blir tiltrekning.

Faglig forklaring

To elektrisk ladde sugerør skyver på hverandre, men et elektrisk ladd sugerør og et elektrisk ladd glass trekker på hverandre. Det må bety at det er to slags elektrisitet. Du kan leke lenge med skyv og trekk med sånt utstyr som dette. Kanskje kan du prøve andre ting som du henger opp, plastlinjaler, tørre trepinner.

Kommentarer/praktiske tips

Før man visste om elektroner og positive atomkjerner, kalte man den sorten elektrisk ladning som er på glass, for positiv. Den vi har fått på plasten ble kalt negativ. Det betyr ikke at den ene sorten er mer verdifull en den andre, det er et tilfeldig valg av navn. Om de som begynte med det, hadde valgt omvendt, hadde vi greid oss like bra i dag, noen mener til og med at dette hadde vært et bedre valg.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • bruke begrepene strøm, spenning, resistans, effekt og induksjon til å forklare resultater fra forsøk med strømkretser

Læreplan i fysikk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Fysikk 1
    • Klassisk fysikk
      • definere begrepene strøm, spenning og resistans, og bruke prinsippene om bevaring av ladning og energi på enkle og forgreinede likestrømskretser

Materialer og utstyr

  • Noen sugerør
  • Jerntråd
  • Tråd
  • Tørkepapir/silkepapir