Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 15 min

Vann spruter opp av et glass

Ved å blåse i et sugerør kan vi "løfte" vann ut av et glass.

Klipp eller skjær et sugerør halvveis over sånn at du kan brette røret og lage en vinkel på omtrent 90 grader. Klem sammen enden på den lengste delen av røret. Den korteste delen av sugerøret skal ned i vann.

Klipp til sugerøret og stikk den korteste enden ned i vann.

Når du blåser gjennom røret, vil lufta som kommer ut av den sammenklemte delen, ”trekke” med seg vann fra glasset. Kanskje må du prøve deg litt fram med ulike vinkler mellom de to delene av røret. Vi har latt vannet sprute på et papir på veggen. Dessuten har vi farga vannet for at vi skal se det bedre på fotografiene.

Når du blåser gjennom røret, vil lufta som kommer ut av den sammenklemte delen, Klar til å blåse.

Faglig forklaring

Der en luftstrøm har det trangt, blir det lavt trykk. Vi klemte sammen åpningen av sugerøret for at det skulle bli lavt trykk like over den korte rørbiten. Trykket der er mindre enn i lufta omkring. Derfor skyver trykkreftene på undersida av det korte røret vann opp i luftstrømmen. Når vi sier at vannet blir sugd opp, er det egentlig galt. Det blir skjøvet opp.

Kommentarer/praktiske tips

Hvordan blandes luft og bensin i en forgasser? I bunnen av en bilforgasser er det bensin. Fra bensinen går det et rør et lite stykke oppover. Over toppen av dette røret er det hurtigstrømmende luft med lite trykk som ”trekker” med seg bensin. Bensinen blander seg med lufta før den kommer inn i motorsylindrene.

Tegnere sprøyter en fiksativvæske over blant annet blyant- og kulltegninger for å bevare tegningene. De bruker en fiksersprøyte som ser ut omtrent som den sprøyta vi laget av sugerør.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer

Materialer og utstyr

  • Sugerør
  • Saks
  • Glass med vann