Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 15 - 30 min

Kruset sitter fast

Hvis du blåser opp en ballong nede i et krus sitter det fast. Er det på grunn av undertrykk eller friksjon?

1. Blås opp ballongen. 2. Kruset henger fast i ballongen.

Blås opp en ballong noen ganger så den blir lettere å blåse opp. Blås opp ballongen mens du holder den inntil åpningen av kruset uten hull. Ballongen dekker da åpningen når du blåser den opp. Hold for åpningen av ballongen. Da henger kruset fast i ballongen. Prøv å trekke dem fra hverandre. Kanskje klapper pappkruset delvis sammen. Vi kan gjøre forsøket med et krus med hull i. Da sitter neppe kruset fast i ballongen, hvis du gjør det sånn som i figur 1. Men om du stikker ballongen langt ned i kruset, før du blåser opp, sitter kruset fast.

 

Faglig forklaring

 

3. Når vi trekker hardt nok, buler krussidene innover. 4. Det er hull i kruset. Vi stakk ballongen ned i bunnen av kruset før vi blåste den opp.

Det er bare to mulige forklaringer.

  1. Enten er det friksjon,
  2. eller det oppstår et undertrykk inne i kruset.

Når kruset med hull i sitter fast i ballongen, som i figur 4, kan det bare komme av friksjon. For det kan ikke være undertrykk i kruset når det er hull i det. Det at krussidene buler innover i figur 3, viser at det er et undertrykk inne i kruset uten hull. Da må trykket utafra være med på å holde ballong og krus sammen.

Kommentarer/praktiske tips

Glasset henger fast i ballongen.

Hvis du vil vise fram eksperimentet, er det kanskje morsommere å gjøre det med et vanlig glass. Da ser du hvordan ballongen tar seg ut inne i glasset.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

  • Papp- eller plastkrus med hull
  • Papp- eller plastkrus uten hull
  • Ballong
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • Friksjon