Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Inne

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Legg sammen farger

Rett to lommelykter som er dekket av ulike farger cellofan mot et felles punkt på en hvit vegg. Hvilken farge oppstår?

Vi kan blande farger ved å legge dem sammen. Du bør gjøre dette i et noe dunkelt rom. Hold et gult cellofanark foran en lommelykt og et blått ark foran en annen lommelykt. Rett lommelyktene mot en lys eller hvit vegg, sånn at vi ser en blå og en gul flekk. La så den gule og den blå flekken falle sammen. Da ser vi en blågul eller hvit lysflekk. Du kan justere lyset fra lommelyktene ved å ha flere eller færre cellofanark foran dem, og på den måten kan du variere fargen på den sammenfallende flekken.

Prøv med et rødt og et grønt filter også. Med en passe blanding blir den sammenfallende flekken gul. I begge disse eksemplene blir den sammenfallende flekken lysere enn enkeltflekkene. Dette kaller vi additiv fargeblanding, vi legger fargene sammen.

Rødt og grønt lys gir en gul flekk

På en tv-skjerm er det bitte små røde, grønne og blå fargefelter. Vi kan se dem med et forstørringsglass. Bildene under er forstørrede bilder av deler av skjermen.

På bildet til venstre lyser alle fargene, og da ser skjermen hvit ut. Bildet i midten viser et gult område av skjermen, og det til høyre er fra et spraglete område.

 

Farger på roterommet. Fra Roterommet 1984, NRK.

Kommentarer/praktiske tips

Fargebilder i bøker og aviser bruker stort sett subtraktiv fargeblanding. Men fargeblandingen kan også være additiv, sånn som på tv-skjermen. Da er det mange fargede småprikker ved siden av hverandre. Fargene på kinofilmen kommer fram ved subtraktiv fargeblanding. Men det er additiv fargeblanding med digital fotografering og video. Det at vi kan få til mange farger ved hjelp av noen få, henger sammen med at øyet har tre slags fargemottakere. Vi tror at de fleste menneskene ser farger på omtrent samme måte. Noen blir kalt fargeblinde, og de oppfatter andre farger enn de fleste av oss.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene

Materialer og utstyr

  • 2 like lommelykter
  • Cellofanark, rødt, gult, grønt, blått (papirhandel)
  • Saks
  • Lupe