naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Passer for
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
- vg1
- fysikk 1
- fysikk 2
- kjemi 1
- kjemi 2
Tidsbruk
- 5 - 15 min
1, 2 eller 3 vannstråler
Vannstråler kan henge sammen.
Lag tre hull ved siden av hverandre nederst på en loddrett del av en plastflaske. Hullene kan være 2–3 mm tvers over, og avstanden mellom dem fra 5–8 mm. Fyll flaska med vann. Vannet og flaska må være fri for såpe, skyll flere ganger.
La vannet stråle ut gjennom hullene. Prøv med fingrene å føre de tre strålene sammen helt inne ved flaska. Hvis det ikke er for stor avstand mellom dem, får du nå bare én stråle, eller kanskje to.
Ved å slå på strålen med en finger, kan du dele den ene strålen i to eller tre igjen.
Faglig forklaring
Det er kreftene i overflatehinna som holder vannet sammen til én stråle når de først er ført sammen. Da skal det litt energi til for å skille dem igjen.
Kommentarer/praktiske tips
Vannet ut av en hageslange har stråleform mange meter fordi overflatehinna holder det sammen. Vann som helles ut fra mugger og kjeler, holder seg også sammen som en stråle på grunn av overflatehinna.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 7. årstrinn
- Fenomener og stoffer
- beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen
- Fenomener og stoffer
Læreplan i kjemi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
- Kjemi 1
- Vannkjemi
- gjøre rede for vannets egenskaper
- Vannkjemi
Materialer og utstyr
- Stor plastflaske
- Redskap til å lage hull (saks, bor)
- Utslagsvask eller stort kar
- Vann