Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Flaskeresonans

Svenn blåser lyd i en flaske mens Otto bare hører på sin flaske. Otto hører ikke noe spesielt så lenge hans flaske er forskjellig fra den Svenn blåser i. Men når de to flaskene er akku­rat like, hører Otto tydelig lyd fra sin flaske også.

Forskjellige flasker Like flasker

Faglig forklaring

Tonene fra de to flaskene Svenn har, er ikke helt like; den ene har en litt annen tonehøyde (frekvens) en den andre. Det har å gjøre med volumet av lufta i flaska, men også med formen.

Når lyden kommer fram til Ottos flaske, vil lufta i den svinge med hvis flaskene er like. Da passer Ottos flaske akkurat til tonehøyden, og da oppstår det svingninger i lufta i hans flaske. Dette blir kalt medsvingning eller resonans.

Det går an å heve tonehøyden i en flaske ved å helle litt vann i den, og med passe mye vann i en av flaskene, kan du derfor få resonans med to litt ulike flasker også.

Kommentarer/praktiske tips

Når vi holder en huske i gang, nytter det ikke med uregelmessige puff. Vi puffer i takt med svingningene. I kjøleskap kan det oppstå svingninger når motoren er i gang. De fleste av oss har vel opplevd at noe vi setter på skapet kommer i medsvingninger. Vi hører en klirring som opphører når vi flytter på det. Slike medsvingninger kan også gjøre store skader. Nye veibruer har styrtet sammen fordi de kom i resonans med vindkastene.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen

Materialer og utstyr

  • To like flasker
  • En ulik flaske