Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 5-15 min

Druer i brus

Druer, rips og stikkelsbær danser i brusen

Legg et par druer i et glass sterkt brusende vann. Sjansen er stor for at druene går ned og opp i glasset, kanskje roterer de også. De ser nesten levende ut.

Hell i brusende vann og se hvordan druene går opp og ned

Det hender at det mislykkes, kanskje fordi bæra er for store eller for små eller for tunge eller for lette. Med en viss variasjon av bær har vi alltid fått det til.

Faglig forklaring

Drua synker til å begynne med, men så samler det seg bobler (karbondioksid, CO2) på den. Når det er mange nok bobler, flyter bæret opp til overflata. Der gir det fra seg noen av boblene til lufta og synker igjen. Noen ganger faller bobler av eller legger seg på underveis, og da kan drua rotere

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

  • Glass
  • Brus
  • Druer, stikkelsbær eller rips

Kan utføres i sammenheng med