Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Løft vann i opp-ned-glass

I dette forsøket skal du løfte vann fra et kar med et glass som er snudd opp ned.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruk et kar med vann i, som er stort nok til at det er plass til et glass nede i vannet. Hvis vi hever glasset med bunnen opp, følger vannet i glasset med helt til glasskanten kommer helt over vannet i karet.

For at bildet skal vise hva som skjer, har vi latt det være igjen litt luft inne i glasset. Dessuten har vi lagt inn en rød propp og en hvit porolonbit, som flyter oppå vannet.

 

Fyll glasset med vann Løft glasset med bunnen opp

Faglig forklaring

Hvis du har litt luft inne i glasset, ser du kanskje at den vider seg ut når du trekker glasset oppover. Det viser at det blir lite trykk i denne lufta. Det er altså lite trykk på oversida av vannet inne i glasset. Lufttrykket utafor er større og holder vannet på plass i glasset.

Kommentarer/praktiske tips

Når vi drikker med sugerør, lager vi undertrykk i munnen, sånn at lufttrykket utafor kan skyve brusen opp gjennom røret. Også når vi drikker direkte av glass eller kopp, lager vi undertrykk i munnen. Vi legger overleppa helt ned på brusen og tetter igjen for lufta. Så utvider vi munnhulen og brusen blir skjøvet inn.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

  • Drikkeglass
  • Et noe større kar eller gryte med vann i