Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Høre med tenna

Kan du høre med tenna?

1) Skrap på blyanten uten å bite i den 2) Bit i blyanten og skrap

Hold en trepinne, f.eks. en blyant, i den ene handa, og skrap på enden av den med en fingernegl. Du hører nesten ingenting. Bit i trepinnen og skrap med en fingernegl i den andre enden av pinnen. Nå hører du lyden godt.

Faglig forklaring

Lyden går gjennom trepinnen, tennene og knoklene fram til øret.

Kommentarer/praktiske tips

På sine eldre dager kunne ikke Beethoven høre lyd som kom gjennom luft, men han hørte lyd hvis den kom inn til knoklene. Derfor bet han i en trepinne som han presset inn mot pianoet når han spilte.

Det blir fortalt at indianere holdt øret ned på bakken for å høre hovslag av hester langt borte. Vi kan ikke gå god for at dette er riktig, men lyden av tog forplanter seg svært lange strekninger langs jernbanelinjer.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen

Materialer og utstyr

  • Trepinne