Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Ingefær

Studer ingefærrøtter og plant den i en potte.

Ingefærrot

  1. Studer ingefærrota og beskriv hva du ser, lukter og smaker.
  2. Plant ingefæren i en stor potte. Pass på å holde jorda fuktig, og plasser potten på et varmt og lyst sted.
  3. Observer potta over tid. Det kan ta flere uker før rota spirer, men når den først har tittet opp over jorda, vokser den så fort at det er mulig å se forskjell fra dag til dag.

 

  

Forskerspireoppgaver

Det er en god ide å la elevene måle lengden på spiren og tegne en graf over hvor fort den vokser.

Ingefærplante Ingefærplante

Gjennomfør gjerne flere dyrkingsforsøk og varier:

  • hvor dypt i jorda du planter roten
  • temperatur 
  • lys

Hvor lang tid tar det før du ser blader i de forskjellige pottene? Får noen blomster? Hvordan varierer dette med temperatur og lys? La elevene formulere noen hypoteser om ulike forhold som er nevnt over og gjennomfør systematiske forsøk. Hvilke konklusjoner kan elevene trekke på grunnlag av forsøkene?

Studer gurkemeie, kardemomme og ingefær. Finn hele røtter eller let etter bilder på nett. De hører alle til ingefærfamilien. Studer dem og se om du kan finne likheter og forskjeller. Kan du få dem til å gro?

Kommentarer/praktiske tips

Det er mulig å plante ingefæren hele året. Men den vokser fortere om våren med lys og varme. Det er lurt å bruke ingefær som ser frisk ut.

Oppskrift på ingefærdrikk

Ingefærdrikk skal virke lindrende når du har vondt i halsen, smaker godt, og er sundt. Ingredienser:

  • 3-4 skiver ingefærrot
  • kokende vann

Legg ingefærskivene i en kopp og hell kokende vann over. La det trekke et par minutter! Smaksett gjerne med saften av sitron eller litt honning. Drikk og kos deg!

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar (KM831)
      • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
      • utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp (KM824)
      • gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet (KM805)
    • 7. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar (KM768)
      • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn (KM769)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • fortelle om hvordan noen planter, sopp og dyr brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske, og diskutere om bruken er bærekraftig

Materialer og utstyr

  • ingefærrot 
  • potte 
  • jord 
  • linjal

Bakgrunnsstoff