Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • Minst to uker

De stripete steinene – metamorfe bergarter

Målet med aktivitene er at barna skal gjenkjenne stripete mønster og stripete steiner, og kunne forteller historien til stripete steiner.

Uke 3: Jakten på stripene

Mål: barna skal gjenkjenne stripete mønster og finne stripete steiner ute i naturen

Bli kjent med stripete mønster 

  • Sett fram mange stripete gjenstander. Bruk gjenstander (papir, klær, kopper etc) med ulike typer striper, tynne striper, tykke striper, noen striper som er bølgete, striper med mange farger, tette striper og striper som er langt fra hverandre.
  • Be barna om å beskrive hva de ser? 
  • Be barna om å si hva som skiller gjenstandene fra hverandre og hva som gjør dem like. Slik vil barna selv sette ord på at et stripete mønster kan se veldig forskjellig ut, men at det de har til felles er at de ser stripete ut. Slik er det med stripete steiner også. 
  • Ta fram de stripete steinene og la barna få studere dem og si hva er de like i og hva er de forskjellige i 
  • La barna få tegne en eller flere av steinene i boka. 
  • Lag collage av stripete mønster i feltboka.

Stripete mønstre Stripete mønstre

Gå ut i naturen å finn stripete steiner

  • Ta en tur ut i nærområdet og la barna finne stripete steiner 
  • Vi anbefaler at barna samler steiner som er like store som sin knyttneve, eller større, fordi mønsteret er tydeligere jo større steinen er, og fordi det også begrenser antall steiner barna orker å bære med seg.
  • Noter ned i feltboka hvor barnet fant steinen sin – kanskje de kan tegne et kart eller hvordan det så ut der steinen lå.
  • Ta bilde av stedet og lim det seinere inn i feltboka 
  • Let gjerne etter andre stripete ting i naturen

stripete gneis (t.v.) og foldete gneis stripete gneis (t.v.) og foldete gneis

Stripete stein i utstilling

  • Barna velger en stein hver som skal være med i utstillingen.
  • Steinene bør vaskes med såpevann og oppvaskkost.
  • Lag en etikett til hver stein med navn på barnet som fant den og stedet hvor steinen ble funnet og eventuelt navnet på steinen, dersom dere kjenner det (men det er ikke viktig).
  • Plasser steinene i utstillingen sammen med etikettene, pynt gjerne med andre stripete ting som dere har funnet i naturen.

Andre stripete aktiviteter 

  • Her er noen tips til bøker om striper:
    • Tigeren som mistet stripene sine av Paul Anthony (1982)
    • Hvordan sebraen fikk stripene sine og andre dyrehistorier fortalt og illustrert av barn i Kenya. Oversetter Brit Ording (1980)
    • På stripejakt av Helga Gunerius Eriksen (1986) 
    • What if the zebras lost their stripes? Reitano John (1998)
  • Be barna finne stripete ting hjemme, la dem få utforsker og oppdage hvor mye rundt dem som er stripete. 
  • Dersom dere bor i en by eller et større tettsted kan dere ta en tur ut og studere bygninger av stein. Finner dere bygningstein som er stripete?

De stripete historiene De stripete historiene

Uke 4: De stripete historiene

Mål: Barna skal bli kjent med at de stripete steinene har vært gjennom en forvandling. De har vært en stein som er blitt varmet opp (uten å smelte), trykket sammen eller begge deler og forandret seg.

Hvordan blir stripene og bølgene til?
Barna skal forstå at noe kan endre utseende når det varmes opp eller blir utsatt for høyt trykk.

  • Tegn prikker på en stor uoppblåst ballong. Dra i ballongen – hva skjer med prikkene? Svar: de blir til striper. Kraften som endrer prikkene i dette tilfellet er at vi drar i ballongen. Det kan skje med stein også.
  • Bruk plastelina med forskjellige farger. Sett sammen mange små kuler av plastelina i forskjellige farger til en klump. Nå har du en prikkete stein. Press med håndflaten på klumpen, hva skjer med kulene? De blir flate. Når du deler klumpen i to vil den få et stripete utseende.
  • Bruk plastelina og lag flere lag med ulike farger og legg dem oppå hverandre. Press lagene sammen fra siden og del den sammenpressete plastelinaen i to. Nå vil stripene se bølgete ut.
  • Diskuter med barna om det er andre ting dere kan gjøre med trykk og varme som forandrer det. Ikke bruk så høy varme at det smelter, da er vi inne på de prikkete steinenes historie.

Stripete historier – en fjellkjede
Der to jordskorpeplater kolliderer er det så høyt trykk og temperatur at steinen kan forandre seg.

  • Det finnes 3D-puslespill av jordkloden, som dere kan pusle sammen med barna og snakke om at jordskorpa også er delt opp av biter/deler. Forskjellen er bare at jordskorpebitene ligger ikke i ro, men beveger på seg. Der de kolliderer får vi fjellkjede og der blir mange stripete steiner til.
  • Kollider to ”jordskorpeplater” og studer hvordan de krøller seg/folder seg i kollisjonssonen. Jorskorpeplatene kan være to store madrasser. Eller de kan være plastelina, helst i to ulike farger, da kan dere dele kollisjonssonen i to, og studere ”fjellkjeden” inni. Gips er et annet materialer – kanskje barna har andre ideer?

Aktiviteter om fjell og fjellkjeder

  • Les bøker om fjell.
  • Verdens høyeste fjell finnes i fjellkjeden Himalaya og heter Mount Everest og vokser fortsatt!, mens Galhøpiggen er det høyeste fjellet i Norge og hører til den gamle fjellkjeden, Kaledonidene, som ikke vokser lenger. Finn ut hvor høye disse fjellene er? Kanskje kan dere sammenligne dem? Hvor mye høyere er Mount Everest enn Galhøpiggen? Etc
  • Lag modell av en fjellkjede som kan stå i utstillingen sammen med de stripete steinene

Aktiviteter om fjell og fjellkjeder Aktiviteter om fjell og fjellkjeder

Fjellkjede og jordskjelv
Jordskjelv er en viktig ”ingrediens” i dannelsen av en fjellkjede. Nesten alle områder i verden som opplever jordskjelv på land, er knyttet til fjellkjededannelse. Jordskjelv i Hellas og Tyrkia, i Chile og Japan er alle slike områder. 

  • Les bøker om jordskjelv.
  • Kanskje noen av barna har hørt om jordskjelv i nyhetene? I Norge har vi sjelden jordskjelv.
  • Gjør aktivitetene i lenkene til høyre.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
      • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Mangfold i naturen
      • gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen og samtale om hvorfor dette er viktig
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive hvordan noen mineraler og bergarter har blitt dannet, og undersøke noen typer som finnes i nærområdet

Materialer og utstyr

  • mange ulike ting med stripete mønster
  • stripete steiner på størrelse med en knyttneve: gneis med striper, gneis der stripene bølger seg. (En pen stripete stein er Mylonitt, men den er kanskje ikke så lett å få tak i. Sørg for at steinene er store slik at det stripete mønsteret kommer tydelig fram)
  • plastelina i ulike farger
  • gips i ulike farger 
  • uoppblåst ballong 
  • 3-D puslespill av en jordklode

Nettressurser