Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • Minst to uker

De prikkete steinene – magmatiske bergarter

Målet med aktivitetene er at barna skal gjenkjenne prikkete mønster og prikkete steiner, og kunne forteller historien til prikkete steiner.

Uke 1: Jakten på prikkene

Mål: barna skal gjenkjenne prikkete mønster og finne prikkete steiner ute i naturen

Bli kjent med prikkete mønster

  • Sett fram mange prikkete gjenstander. Bruk gjenstander (papir, klær, kopper etc) med ulike typer prikker, store, små, forskjellige farger, tettprikkete eller prikker som er langt fra hverandre, fargerike prikker eller prikker med bare en farge.
  • Be barna om å beskrive hva de ser?
  • Be barna om å si hva som skiller gjenstandene og hva som gjør dem like. Slik vil barna selv sette ord på at et prikkete mønster kan se veldig forskjellig ut, men at det de har til felles er at de ser prikkete ut. Slik er det med prikkete steiner også.
  • Ta fram de prikkete steinene og la barna få studere dem og si hva som er likt og hva som er forskjellig.
  • La barna få tegne en eller flere av steinene i boka. 
  • Lag collage av prikkete mønster i feltboka.

Prikkete mønstre

Gå ut i naturen å finn prikkete steiner

  • Ta en tur ut i nærområdet og la barna finne prikkete steiner.
  • Vi anbefaler at barna samler steiner som er like store som sin knyttneve, eller større, fordi mønsteret er tydeligere jo større steinen er, og fordi det også begrenser antall steiner barna orker å bære med seg.
  • Noter ned i feltboka hvor barnet fant steinen sin. Kanskje de kan tegne et kart eller hvordan det så ut der steinen lå. 
  • Ta bilde av stedet og lim det seinere inn i feltboka.
  • Let gjerne etter andre prikkete ting i naturen.

Granitt (t.v.) og rombeporfyr Granitt (t.v.) og rombeporfyr

Lag en steinutstilling

  • Barna velger en stein hver som skal være med i utstillingen.
  • Steinene bør vaskes med såpevann og oppvaskkost.
  • Lag en etikett til hver stein med navn på barnet som fant den og stedet hvor steinen ble funnet og eventuelt navnet på steinen, dersom dere kjenner det (men det er ikke viktig).
  • Plasser et eller flere bord et sted i barnehagen eller klasserommet der steinutstillingen kan stå gjennom hele steinprosjektet. Pynt gjerne bordet med en duk.
  • Plasser steinene i utstillingen sammen med etikettene, pynt gjerne med andre prikkete ting som dere har funnet i naturen
  • Besøk gjerne et museum for å se hvordan utstillinger ser ut og bli inspirert.

Andre prikkete aktiviteter

  • Les høyt eller la barna lese selv bøker om prikker, slik som Prikk og Flekk-serien.
  • Be barna finne prikkete ting hjemme, la dem få utforsker og oppdage hvor mye rundt dem som er prikkete.
  • Dersom dere bor i en by eller et større tettsted kan dere ta en tur ut og studere bygninger av stein. Finner dere bygningstein som er prikkete?

Uke2: De prikkete historiene

Mål: Barna skal bli kjent med at de prikkete steinene en gang har vært smelte som har størknet og fått et prikkete mønster.

Fra flytende til fast stoff

Når steinen er varm nok (rundt 1000 garder celsius) blir den til flytende steinsmelte. Etter hvert som steinsmelten kjøles ned, størkner den til fast stein. Barna skal forstå at noe som er varmt blir flytende og når det kjøles ned så blir det fast stoff igjen

  • Bruk et stearinlys, gjerne et kubbelys, og la det ha brenne en stund slik at stearinet rundt flammen har smeltet. Studer det flytende stearinet (bare pass på at barna ikke brenner seg)
  • Hell det flytende stearinet på et ark eller i en skål.
  • Studer stearinet mens det størkner og blir fast.
  • Be barna om å foreslå andre ting som er flytende når det er varmt og blir fast når det kjøles ned (eks: sjokolade, såpe, vann/is osv).
  • Barna kan ta bilde av det som skjer og lime i feltboka og/eller de kan skrive om det og/eller tegne en tegneserie om det.

Fra lava til prikkete stein

Nede i jordskorpa er det så varmt at stein smelter. Noen ganger kommer den flytende steinsmelten opp til overflaten på jorda gjennom en vulkan. Steinen som størkner på overflaten vil ikke alltid få et prikkete utseende, fordi prikkene kan være for små for oss til å se dem, men de er der dersom vi studerer steinen med forstørrelse. Steinsmelte som ikke rekker å komme opp til overflaten før de størkner, er de som har tydeligst prikkete utseende.

prikkete steiner blir til..

Dramatiser hvordan prikkene blir til

For å illustrere hvordan prikkene blir til når en steinsmelte størkner, kan dere leke lavaleken.

  • Kle en voksen i et mørkt dynetrekk. 
  • Finn fram postit lapper med forskjellige farger og rund form (klipp dem runde om du ikke finner det i butikken).
  • Den voksne beveger seg inni dynetrekket for å illustrere at den er en flytende lavaklump.
  • Når lavaen kjølner begynner den å størkne. Be barna om å sette på postit lappene. De skal illusterer mineralene som begynner å vokse i den avkjølende lavaen.
  • Jo kjøligere lavaen bli, jo mindre bevegelig er den og jo flere prikker får den.
  • Tilslutt er den helt stille (fast) og full av prikker med mange farger.
  • Den har blitt en prikkete magmatisk bergart.
  • La noen barn ta bilder underveis som de kan lime inn i feltboka.

Barna jobber med vulkaner

Vulkaner og lava er viktige ingredienser i de prikkete steinens historiere. Og her er det utallige aktiviteter barna kan gjøre

  • Dere kan lage vulkaner i sandkassen. Du trenger 1,5 liter Pepsimax og en pakke med mint Mentos. Det må være Mentos i en rull og ikke i eske, det gir best effekt. Grav ned flasken i sandkassen og bygg en sandhaug rundt slik at flaska ligger inni en vulkan. Skru av korken og slipp 4 Mentos samtidig ned i flaska. Pepsien reagerer med Mentosen med en gang og spruter opptil flere meter opp i lufta. Det er ikke alltid det går like bra med en gang, sørg for at du har nok til flere forsøk. Dere kan gjerne eksperimenter med ulike type light cola og ulik type Mentos og finne ut hvilken dere får til å sprute høyest. Dette er et engasjerende og helt ufarlig eksperiment. Barna kan dokumentere resultatene i feltboka si, med både bilder og tegninger.
  • Dere kan lese i bøker om vulkaner. Det finnes mange bøker om vulkaner, noen forteller om vulkaner som var aktive for lenge siden, slik som Vesuv og historien om Pompeii. Andre bøker tar opp ulike typer vulkaner, de med lava som er veldig flytende og de med lava som er veldig seig. 
  • Lag/tegn forskjellige vulkaner, de spisse vulkanene med seig lava eller de flate og brede vulkanene med lettflytende lava.
  • Barna kan tegne eller male vulkaner som store bilder og/eller i feltboka.
  • Barna kan lage modeller av vulkaner.
  • Se en naturfilm om vulkaner.
  • Søk etter vulkaner på nettstedet Youtube (søkeord for eksempel «vulcano eruption») og se filmene og aktivitetene som ligger i lenkene til høyre.

Mange forskjellige prikkete historier

De prikkete steinene har til felles at de har vært en steinsmelte og så blitt fast stein, men måten dette har skjedd på kan variere veldig. Noen smelter kommer sprutende ut av en vulkan og størkner raskt, andre blir bare liggende nede i jordskorpa og størkne, noen er på vei ut av en vulkan men størkner før den kommer til overflaten. Med andre ord det finnes mange forskjellige prikkete historier.

  • Les om flere prikkete historier i boka Stein.
  • Granitten er den mest vanlige prikkete steinen.
  • Kimberlitten er den mest sjeldne , men tilgjengjeld har den en veldig spennende historie.

Prikkete historie i utstillingen

  • Be barna om å lage hver sin vulkan som skal stå sammen med den prikkete steinen i utstillingen
  • Lag en tekst til utstillingen som forteller historien til de prikkete steinene. Be et barn om å gjøre det, eller gjør det sammen med alle barna i plenum.

Vulkaner og steinutstilling Vulkaner og steinutstilling

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
      • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Mangfold i naturen
      • gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen og samtale om hvorfor dette er viktig
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive hvordan noen mineraler og bergarter har blitt dannet, og undersøke noen typer som finnes i nærområdet

Materialer og utstyr

  • mange ulike ting med prikkete mønster
  • prikkete steiner på størrelse med en knyttneve: rombeporfyr, granitt, larvikitt 
  • stearinlys/kubbelys
  • mørkt dynetrekk og runde postit lapper (gjerne med ulike farger) 
  • 1/5 L PepsiMax og mentos