naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Ekstern læringsressurs
Hvordan reiser du til skolen?
Her kan dere registrere hvor mye CO2 som slippes ut i forbindelse med transport til skolen og sammenligne deres reise med andres.
co2nnect.org
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 7. årstrinn
- Fenomener og stoffer
- gjøre rede for bruken av noen energikilder før og nå, og innhente informasjon og statistikk fra ulike kilder for å beskrive og diskutere mulige konsekvenser av energibruken for miljøet lokalt og globalt
- Fenomener og stoffer
- Etter 10. årstrinn
- Mangfold i naturen
- observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
- Mangfold i naturen
- Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
- Bærekraftig utvikling
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
- Stråling og radioaktivitet
- gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak
- Bærekraftig utvikling
- Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Bærekraftig utvikling
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
- Bærekraftig utvikling
- Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
- Stråling og radioaktivitet
- gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak
- Stråling og radioaktivitet
Læreplan i teknologi og forskningslære - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
- Teknologi og forskningslære 1
- Den unge forskeren
- planlegge, gjennomføre, analysere og dokumentere systematiske målinger om støy, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og drøfte virkninger på helse og miljø
- Teknologi, naturvitenskap og samfunn
- drøfte etiske, miljømessige, kulturelle og politiske sider ved teknologisk utvikling
- Den unge forskeren