Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7

Hvor er nord og sør, øst og vest?

Kompass

Forberedelse

Finn en åpen plass i skolegården der dere skal gjøre aktiviteten, og der det ikke blir skygge i løpet av økta. 

Finn fram noen gjenstander som elevene skal finne etter en instruksjon ved bruk av himmelretninger. Gjenstandene kan være kopper, blyanter, bøker, baller, eller andre ting dere har på skolen.

Utstyr til hvert elevpar, ute:

  • kompass
  • ett kritt

Utstyr til hvert elevpar, inne:

  • to stavmagneter
  • ei synål
  • glass med vann
  • vanlig papirark

Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.

Ute 30 minutter

Samle elevene i en halvsirkel rundt deg, og fortell at de skal finne ut hvor nord, sør, øst og vest er. Be dem først diskutere i par hvor de tror nord og sør er. Spør noen av parene hva de tror, og hvilke begrunnelser de har. Spør så om de kjenner til hvilke hjelpemidler vi kan bruke for å finne ut hvor nord, sør, øst og vest er.

Fortell at hvert par snart skal få et kompass, tegne et kryss på bakken med krittet og en pil ut fra krysset som peker mot nord. Deretter skal de stille seg ved krysset og bruke kompasset til å finne ut hvor de andre himmelretningene er. Gi parene hvert sitt kompass og la dem finne seg en plass i skolegården (ikke for langt unna).

Samle elevene i halvsirkelen igjen, og fortell at de skal øve på å bruke kompasset. Fortell at de skal stå i krysset de tegnet og så skal de gå i den retningen læreren roper. Hver gang de får beskjed om å skifte retning, skal de snu kroppen mot den nye retningen og gå rett fram (NB: skrittlengdene må være like lange):

4 skritt mot nord
3 skritt mot vest
4 skritt mot sør
3 skritt mot øst

Samle elevene i halvsirkelen igjen. Spør elevene hvor de endte opp, og om noen kom tilbake til startstedet? Hvorfor forventes det at de kom tilbake til startstedet?

Nå skal hver gruppe få en gjenstand som de skal gjemme i nærheten (si gjerne fra hvor langt de har lov til å gå / avgrens området de skal holde seg innenfor). Så skal de lage ei løype ved bruk av alle himmelretningene til ei annen gruppe, slik at den gruppa finner gjenstanden. Et tips her er at de kan justere antall skritt og retning underveis.

Etterarbeid, 30 min

Når dere kommer inn i klasserommet, si til elevene at de akkurat har funnet ut hvor de ulike himmelretningene er ute. Men hvor blir nord der dere er nå? Be elevene peke mot det de tenker er nord. Si at i kompasset peker den røde pila mot nord, og at dere nå skal finne ut hvorfor. Bruk presentasjonen til å strukturere etterarbeidet.  

Ark 3: La elevene utforske magnetene. Avslutt med å spørre elevene hvordan de kan kjenne de magnetiske kreftene, og hvordan polene påvirker hverandre.

Ark 6: Lag ditt eget kompass: Del ut ei synål, litt papirark og noen beger/glass/skåler til å ha vann i. Fortell at noen materialer er magnetiske, og at det betyr at de enten er eller kan bli magneter. Dette skal dere bruke til å lage deres egen magnet. Synåla skal magnetiseres ved å stryke magneten langs nåla (i samme retning) 50 ganger. Fest så nåla i en bit av bakepapiret, og legg papir med nål på vannoverflata. Vent til vannet og nåla ligge i ro.

Hjemmelaget kompass

Ekstraoppgave: Hvordan tror du at du kan gå fram for å «snu» magneten, slik at motsatt ende av den peker mot nord? Elevene kan diskutere dette og prøve det hvis det er tid.

Ark 7: Oppsummer: Nå har dere utforsket magnetiske krefter, og funnet ut at ulike poler tiltrekkes av hverandre, og like poler frastøter hverandre. Hvordan kan det da ha seg at nordpolen på kompassnåla peker mot jordas nordpol?

Faglig forklaring

Den magnetiske sørpolen ligger i nærheten av den geografiske nordpolen, og den magnetiske nordpolen ligger i nærheten av den geografiske sydpolen. Kompassnålas nordpol peker altså mot jordas magnetiske sørpol (og geografiske nordpol), som er i motsatt retning av jordas magnetiske nordpol.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet (KM777)
  • Læreplan i kroppsøving (KRO01-05)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø (KM2082)