Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Å lytte til det en annen sier

Å lytte er et like viktig element av samtalen som det å selv være god til å snakke. Uten noen til å lytte vil ikke elevene motiveres til å bidra i samtaler med læringspartner, gruppesamtaler eller i klassen.

Tre elever diskuterer og lytter til hverandre

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • praktisere aktiv lytting
  • øke forståelsen for hvorfor det er viktig å være en aktiv lytter
  • forstå hvilke strategier som er viktig for å være en aktiv lytter

Gjennomføring

Del elevene opp i par. Be elevene om å sette seg rett ovenfor hverandre slik at de har muligheten til å se direkte på hverandre.

Oppgave til elevene

  1. Be elevene tenke på en film, serie, bok, hobby, musiker eller noe gøy de har vært med på som de har lyst til å fortelle den andre? (Det er viktig at de nå tenker helt individuelt og ikke snakker).
  2. Be den ene i paret som har forbokstav først i alfabetet om å fortelle til den andre hva de tenkte på. Den andre i gruppa sitter stille på plassen sin, men gjør helt andre ting enn å lytte. Det kan være å se på et ark / i taket / i veggen eller å pirke bort en flekk på klærne sine. La dette pågå i ett minutt (kortere for yngre elever).
  3. Be elevparene bytte oppgaver.
  4. To og to par deler med hverandre hvordan de opplevde å ikke bli lytta til eller å ikke være en god lytter?

Noen par deler i plenum hva de snakket om knyttet til spørsmålet i punkt 4.

Oppsummering i klassen

Læreren oppsummerer det de ulike parene delte og gjentar hvor viktig det er å være en aktiv og god lytter når andre snakker. Gjenta hva som ligger i å være en aktiv og god lytter:

Å være en god lytter:

  • Se på den som snakker
  • Ikke hold på med noe annet (som å se på telefonen)
  • Hør godt etter på hva den andre sier
  • Still oppfølgingsspørsmål som viser den andre at du er interessert i det den andre sier