Bok

Michael Baziljevich: Sansenes vidunderlige verden

Sansenes vidunderlige verden

Visste du at meitemarken smaker med hele kroppen? At du er blind mens du blunker? Kan vi drømme og være våkne samtidig? Hva er Pinocchio-illusjonen? Er du en supersmaker? Kan øyet se sine egne blodårer? Vil du vite mer om dette og mange, mange andre fascinerende ting om våre sanser? Da er det bare å begynne å lese...

Sansenes vidunderlige verden Tar du en tur inn i øregangen din, forbi trommehinnen, så finner du sneglehuset. En beinspiral med ti tusen hårceller, klare til å vugges frem og tilbake så snart du skrur på favorittmusikken din. Da begynner de å sende elektriske signaler gjennom hørselsnerven og inn i hjernen din. Den er et intrikat system av ufattelige hundre milliarder nerveceller knyttet sammen av et ustanselig mylder med elektriske og kjemiske strømninger. Og i dette gåtefulle virvaret av signaler fremtrer din opplevelse av nydelig musikk.

Sansenes vidunderlige verden forteller om sansenes oppbygning, om noen av oppdagelsene som avslørte våre sanseorganers virkemåte, og om pussige opplevelser som oppstår i samspillet mellom kroppen og omgivelsene. Boken er fylt av oppskrifter på eksperimenter du kan gjøre selv, og demonstrasjoner av ulike illusjoner. Les om blant annet dyresanser, fantomsansing, synestesi, ekstraordinære sanser, hallusinasjoner, kunstig virkelighet og sansing i drømmeland.

 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst i observasjoner ved aktiviteter ute og inne
  • Etter 4. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen
  • Etter 10. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive nervesystemet og hormonsystemet og forklare hvordan de styrer prosesser i kroppen
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene

Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Biologi 1
    • Fysiologien til mennesket
      • gjere greie for oppbygginga av og funksjonen til sentrale organsystem i kroppen, og drøfte årsaker til sjukdommar som har samanheng med livsstil
      • samanlikne hormonsystemet og nervesystemet og forklare korleis desse systema blir påverka av ulike stoff

Nettressurser

(sansene.no)