naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Hvordan jobbe flerfaglig?
Det vil være naturlig å koble arbeidet med dette opplegget, som har naturfag som senterfag, med kompetansemål i andre fag. De mest aktuelle er i norsk, matematikk og kunst og håndverk.
Kompetansemål i norsk etter 7. årstrinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- presentere et fagstoff muntlig med mottakerbevissthet med eller uten hjelpemidler.
- gjenkjenne og uttale bokstavene som finnes i samisk alfabet.
- lage sammensatte tekster med bilder ved hjelp av digitale verktøy.
- bruke bilder i framføringer og presentasjoner.
Arbeidet med disse kompetansemålene vil kunne kobles til arbeidet med fotohistoriene ved at elevenes fotohistorier danner eksempler på slike tekster.
Kompetansemål i matematikk etter 7. årstrinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre datainnsamlinger tilknyttet observasjoner og eksperimenter.
- presentere data i tabeller og diagrammer framstilt digitalt.
- finne median, typetall og gjennomsnitt av enkle datasett.
Arbeidet med disse kompetansemålene kan knyttes til de praktiske aktivitetene. Elevene kan når de kaster lasso, samle rådata for å lage statistikk over hvor mange treff og bom hver elev, eller elevgruppe, får på reinsgeviret. De kan også samle data over hvor langt de greier å skli på reinsskinnene. I forsøket der man tiner flasker med frossent vann der en flaske står naken i romtemperatur mens en annen er pakka inn i reinsskinn, kan elevene fremstille resultatene digitalt som stolpediagram ved bruk av Excel. De kan både vise egne resultater og gjennomsnittet for alle forsøkene. Slike digitale fremstillinger kan så inngå i fotohistoriene som elevene lager.
Kompetansemål i kunst og håndverk etter 7. årstrinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger.
- sammenligne bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer ved bruk av digitale og andre kilder
Arbeid med det første kompetansemålet vil være knyttet til prosessen der elevene lager fotohistorier. For å arbeide inn mot det andre kompetansemålet, kan elevene selv lage produkter der gevir og reinsskinn inngår. Da kan de hente inspirasjon til egne produkter og vurdere de i lys av det de finner i digitale kilder, for eksempel det faglige bildematerialet som er lagt ved her (se eget punkt på menyen).