Hopp til hovedinnhold

Quiz - en morsom start på timen?

En fem minutters quiz i begynnelsen av hver time kan være motiverende nok til at elevene orker å bruke tid og krefter på å lære seg "puggestoff".

Elevene synes det er vanskelig å huske hvordan vi setter navn på uorganiske forbindelser. De synes også at det er vanskelig å huske formel og navn på de vanligste syrene og basene. En fin måte å drille elevene i navnsetting på er å starte hver kjemitime med en fem minutters quiz.

Etter hvert som man kommer lenger i pensum kan quizen også omhandle for eksempel mol og konsentrasjon.

Du kopierer opp ark til elevene eller lager en overheadfoil med oppgavene på. De retter sin egen quiz når svarene blir gjennomgått. Hvis de noterer svarene i en liten ”glosebok”, kan de selv holde oversikt over sine egne resultater. Som en bonus kan det være en premie til klassen når alle har alt riktig!

Kanskje noen elever trenger litt ekstra press for å motiveres til lære seg quiz-stoffet. Da går det an å si at du kommer til å sjekke reslutatene i ny og ne, at noen av spørsmålene som blir gitt på quizen kommer til å dukke opp på prøver i løpet av året eller at det er en intern konkurranse mellom elevene om å få flest mulig riktige svar i løpet av en gitt periode. Det er ikke alle elever som trenger dette "ekstra" presset, finn ut hva som passer for dine elever og bruk metoden slik at elevene lærer mest mulig kjemi

I vedlegget til høyre finner du ni eksempler på quizer.  En av dem er en "nyttårsquiz" hvor oppgavene her hentet fra quizer elevene tidligere har hatt.


 

 

Tema

  • I praksis