Hopp til hovedinnhold

Skriving i naturfag

Skriving kan være mer enn bare en måte å dokumentere kunnskap på – det kan også være et viktig verktøy for å lære naturfag. Når elever får bruke skriving til å utforske, bearbeide og omforme tanker, får de mulighet til å utvikle en dypere forståelse av faget. 

Formålet med skriving 

Hvordan og hvorfor elevene skriver, påvirker både sjanger, form og innhold. Ulike formål med å skrive, kan være å  

  • uttrykke egne tanker (for eksempel ved hjelp av tenkeskriving og tankekart) 

  • gjengi og/eller omformulere fagstoff (for eksempel ved å skrive en sammenlignende tekst) 
  • stille spørsmål, lage hypoteser og undre seg (for eksempel ved å skrive rapport etter en undersøkelse) 

Når elevene vet hva formålet er, blir det lettere å velge sjanger teksten skal skrives i. Og når elevene opplever at teksten har et reelt formål og en tydelig mottaker, blir skrivearbeidet mer motiverende og meningsfylt. 

Skriveprosessen 

En god skriveprosess kan deles inn i tre faser: 

  • Før: Elevene planlegger, finner og vurderer kilder, leser seg opp på fagstoff og setter ord på hva de vet og hva de lurer på. 
  • Under:  
    • Utforming: Setninger, hvilke symboler og figurer som eventuelt skal være med 
    • Kommunikasjon: Får fram meninger, drøfter. Tilpasser teksten til mottaker og formål. 
  • Etter: Teksten blir et grunnlag for refleksjon. Elevene vurderer egen forståelse og blir mer bevisste på egen læring. 

Ulike skriveformer 

I naturfag kan skriving ta mange former. Tenkeskriving gir rom for frie assosiasjoner, uten krav til struktur, og kan for eksempel gjennomføres som en kort øvelse der elevene skriver ned alt de kommer på om et tema før de deler i grupper (skriv-par-del). Loggskriving hjelper elevene til å reflektere over hva de trodde før, og hva de har lært etterpå. Slike tekster krever gode forklaringer, instruksjoner og eksempler for at elevene skal få utbytte av oppgaven. Presentasjonsskriving er mer bearbeidet og rettet tydeligere mot mottakeren. 

Motivasjon gjennom autentiske oppdrag 

Skriving oppleves mer inspirerende når tekstene har en autentisk mottaker. Det kan være rapporter, brev eller artikler som faktisk skal leses av andre. På den måten blir skrivingen et oppdrag som knytter læringen tettere til virkeligheten. 

Les mer i boka Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag av Sonja M. Mork og Wenche Erlien.