Støtteflate, tyngdepunkt og stabilitet

Tyngdekraftens retning må peke innenfor støtteflaten (mellom røde piler) for at klossen skal stå stabilt eller kunne vippe tilbake. Hvis loddlinja til tyngden kommer utenfor støtteflaten, vil klossen velte.

Figur 19. Blå pil symboliserer tyngden som angriper sentrum av klossen. Så lenge tyngdekraftens retning er innenfor støtteflaten (vist med røde piler) vil klossen vippe tilbake til utgangspunktet (de to første figurene). Treffer tyngden akkurat kanten av støtteflaten, vil klossen kunne balansere (tredje figur). I siste figur kommer tyngden utenfor støtteflate og da vil klossen velte. Figur 19. Blå pil symboliserer tyngden som angriper sentrum av klossen. Så lenge tyngdekraftens retning er innenfor støtteflaten (vist med røde piler) vil klossen vippe tilbake til utgangspunktet (de to første figurene). Treffer tyngden akkurat kanten av støtteflaten, vil klossen kunne balansere (tredje figur). I siste figur kommer tyngden utenfor støtteflate og da vil klossen velte.

Du kan øke stabiliteten ved å senke tyngdepunktet og/eller gjøre støtteflaten større.

Her er noen eksempler som kan undersøkes nærmere:

  • Hvordan er en stålampa eller en parasoll laget for å stå støtt?  
  • Hvordan kan vi på en praktisk måte finne hvor tyngdepunktet til en stålampe er?
  • Hvordan kan en lastebil med kran bli mer stødig?

En stålampe og en parasoll har en tung fot (en jernplate eller betongfot) som gir et lavere tyngdepunkt – og den står støere.

En lastebil med kran har ofte støtteføtter som settes i bakken ut til siden av bilen, og dette gir større støtteflate – og gjør bilen mer stødig.

Figur 20a. Stålampe. Figur 20a. Stålampe. Figur 20b. Kranbil med støtteføtter. Figur 20b. Kranbil med støtteføtter.