Hopp til hovedinnhold

I dette undervisningsopplegget skal elevene ut på jakt for å finne ut hva slags type småkryp som finnes i nærmiljøet. Elevene sorterer småkryp etter hvor mange bein de har.

Overordnete læringsmål 

Elevene skal kunne

  • sortere småkryp i insekter, edderkoppdyr, småkryp med mange bein og småkryp uten bein
  • presentere resultatene sine fra sorteringa
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer (KM679)
      • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper (KM786)
      • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre (KM787)
      • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
  • Å kunne regne (GF4)

Tverrfaglige temaer

  • Bærekraftig utvikling (TT3)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • edderkoppdyr
    dyr med fire par bein
  • insekt
    dyr med tre par bein
  • kjennetegn
    bestemt egenskap som gjør at vi kan skille mellom noe som har egenskapen og noe som ikke har den, for eksempel å ha seks bein
  • småkryp
    små dyr som for eksempel insekter, edderkoppdyr, skrukketroll og meitemark

Forskerspirebegrep

  • begrunne
    fortelle hvorfor man mener noe
  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn

Tema