naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Studere småkryp
I dette undervisningsopplegget skal elevene ut på jakt for å finne ut hva slags type småkryp som finnes i nærmiljøet. Elevene sorterer småkryp etter hvor mange bein de har.
Overordnete læringsmål
Elevene skal kunne
- sortere småkryp i insekter, edderkoppdyr, småkryp med mange bein og småkryp uten bein
- presentere resultatene sine fra sorteringa
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
2. trinn
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer (KM679)
- utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper (KM786)
- utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre (KM787)
- utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
- Å kunne regne (GF4)
Tverrfaglige temaer
- Bærekraftig utvikling (TT3)
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
edderkoppdyrdyr med fire par bein
-
insektdyr med tre par bein
-
kjennetegnbestemt egenskap som gjør at vi kan skille mellom noe som har egenskapen og noe som ikke har den, for eksempel å ha seks bein
-
småkrypsmå dyr som for eksempel insekter, edderkoppdyr, skrukketroll og meitemark
Forskerspirebegrep
-
begrunnefortelle hvorfor man mener noe
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn