Utstyrsbeskrivelse

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1
  • biologi 1
  • biologi 2

Moser

Moser

  • Utgiver: Naturfagsenteret

En oversikt over elleve vanlige og lett gjenkjennelige arter/slekter av moser.

Moseatlas

Atlaset inneholder bilder, illustrasjoner og en kort beskrivelse av hver mose. Atlaset er nyttig for bruk i felt ved elevers første arbeid med mosesystematikk. Skriv ut atlaset i farger og legg det i en plastlomme eller laminer det. Elevene kan få i oppdrag å finne så mange av artene/slektene som mulig. Moser som ikke finnes på atlaset kan elevene eventuelt ta med tilbake til skolen for å bestemme ved hjelp av moselittertatur.

Illustrasjonene er laget av professor Klaus Høiland, Biologisk Institutt, UiO.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen og samtale om hvorfor dette er viktig
      • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter i nærområder og sortere dem i grupper
  • Etter 7. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene
      • beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk
  • Etter 10. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • undersøke og registrere biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem i nærområdet og forklare sammenhenger mellom faktorene
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke og beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke og beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem

Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Biologi 1
    • Funksjon og tilpassing
      • gjere greie for hovudtrekk i formeiringa av planter og dyr, sett i samanheng med utviklinga av livet på jorda
  • Biologi 2
    • Økologi
      • samle, bestemme og klassifisere ulike organismar og knyte opplysningar om levevis og tilpassingar til eit utval av organismane