naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
- ungdomstrinn 8-10
Vi undersøker linsekameraet
I dette forsøket skal du undersøke linsekameraet du lagde i forsøket "Vi lager kamera med linse" og finne blant annet blendertallet.
- Mål diameteren på hullet bak linsa, f.eks. 30 mm. Linsebredda har du fra før, f.eks. 120 mm. Blendertallet finner vi ved regnestykket.
- Blendertall = Brennvidde / Hulldiameter
- I eksemplet vår blir Blendertallet = 120 mm / 30 mm = 4.
- Regn ut blendertallet på ditt linsekamera.
- Klipp ut en pappbit på noe større enn linsa. Lag et hull i pappen som har halvparten så stor diameter som det i kameraet. Ta løs linsa, teip den fast over hullet i pappbiten. Teip pappen med linsa fast der det gamle hullet var. Prøv kameraet med den nye blenderen. Skriv noen ord om du syns kameraet ble bedre eller ... ?
- Som i 2), men lag hullet så stort det går an med den linsa du har.
- Lag en pappbit med et lite hull som blenderåpning. Hva synes du om kameraet nå?
- Strålingstettheten er omvendt proporsjonal med kvadratet av blendertallet. Finn forholdet mellom strålingstettheten i 1) og 2).
- Finn ut mer om kamera i fotobøker, leksikon eller Internett
- Hvilke fordeler har et stort blendertall? Hvilke fordeler har et lite blendertall? Hvilke mangler har et stort bledertall? Hvilke mangler har et lite blendertall?
Materialer og utstyr
- kamera fra forsøket "Vi lager kamera med linse"
- linjal med mm-inndeling
- saks
- 3 pappbiter, hver på 50 mm x 50 mm
- tape