naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Sorteringsaktivitet
Bruk sorteringsaktiviteten for å aktivere elevenes forkunnskap og skape idémyldring, diskusjon og refleksjon.
Om sorteringsaktivitet
En sorteringsaktivitet kan brukes for å aktivere elevenes forkunnskap og gi dem anledning til å tenke, diskutere og idémyldre omkring et aktuelt tema. Dette bidrar til å gjøre dem mer mottakelige for ny informasjon om temaet etterpå. Aktiviteten fungerer dermed godt som en oppstartsaktivitet og som en inngang til å leite opp eller motta ny informasjon.
Det er en fordel om oppgaven ikke har noen direkte fasitsvar, men gir rom for å diskutere ut fra ulike perspektiver. Dersom oppgaven har fasitsvar, kan det være lurt at elevene ikke behøver å dele i plenum hvordan de har sortert, og at de får mulighet til å sortere på nytt og vurdere om de har endra mening etter f.eks. å ha mottatt ny informasjon om temaet. Poenget med aktiviteten er ikke å komme raskest mulig fram til riktig svar, men å skape refleksjon og diskusjon og å få fram ulike tanker og ideer om det aktuelle temaet. At det legges vekt på elevenes tanker og ideer framfor fasitsvar, gjør at alle kan delta og bidra.
Forberedelse
Gjør klart til hvert elevpar:
- Et elevark med én kolonne for hver sorteringskategori
- Et sett med kort (ev. annet utstyr elevene skal sortere)
Gjennomføring
- Del elevene i par (ev. grupper på tre).
- Del ut kort og elevark til hvert par, og be dem sortere kortene. Legg vekt på at de skal begrunne sorteringa si.
- Oppsummer i plenum ved å la parene dele hvordan de har sortert og tenkt.
Tips
Det kan være nyttig å la elevene gjenta sorteringsaktiviteten etter at de har mottatt ny informasjon eller jobbet videre med temaet, for å reflektere over om de har endra mening.
Eksempel: Sortere ulike former for energiproduksjon
Elevpar sorterer eksempler på energiproduksjon etter om de mener de er aktuelle for deres kommune eller ikke, og begrunner hvorfor / hvorfor ikke. Aktiviteten oppsummeres ved at parene deler i plenum hvordan de har tenkt og sortert.
Elevark og kort til sorteringsaktivitet om energiproduksjon