naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 1-2
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
- vg1
- 10 min
Hva eller hvem skal ut?
Denne aktiviteten kan varieres i det uendelige. Vis tre bilder til elevene. Oppgaven deres er å velge ut ett bilde som skiller seg ut. Her er det ingen fasit, det er begrunnelsen som er viktig.
Læringsmål
Elevene skal
- begrunne hvorfor noe er likt og noe er ulikt
1. Be elevene om å se på bildene og tenke gjennom hver for seg hvilke to bilder som de mener har noe til felles og hvilket som skiller seg ut. Be dem prøve å finne flere svar.
2. La elevene snakke sammen to og to om hva de tenkte og begrunne svarene sine.
3. Oppsummer i plenum ved at noen av elevene kommer med sine forslag og forteller hva de tenkte.
Her er det ingen fasitsvar, men det som er viktig er å begrunne hvorfor du mener at det ene bildet skal ut. Hvis det er (som over) bilde av sjokoladebiter, vannflasker og et ark, kan svaret f.eks. være at sjokoladebitene og arket har noe til felles, fordi de begge er rektangelforma. Et annet svar kan være at både sjokoladen og vannet kan inntas (spises/drikkes), men det kan ikke arket.
Kommentarer/praktiske tips
Tenk-par-del: La elevene først se på bildene på egen hånd og tenke ut noen forslag inni seg. La de så snakke sammen to og to. Til slutt oppsummerer dere i plenum, der noen forslag blir delt med alle. Dette er en god arbeidsform som kan brukes i mange tenkeoppgaver. Elevene får tid til å reflektere selv, og alle får fortalt til noen det de selv tenker. I stedet for tre bilder kan du bruke tre begreper.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
Fagspesifikke begrep
-
blanding
-
fast stoff
-
gass
-
rent stoff
-
væske