Ekstern læringsressurs

To grader

Statsledere fra hele verden var samlet på FNs klimamøte i Paris desember 2015. Målet var å komme fram til en avtale som kan hindre at den globale gjennomsnittstemperaturen stiger med mer enn to grader, for å unngå potensielt katastrofale konsekvenser for jordkloden. På dette toppmøtet klarte man faktisk å bli enig om en avtale som virker klart mer ambisiøs og forpliktende enn tidligere avtaler. Men ekspertene er fortsatt usikre på om den er ambisiøs og forpliktende nok…

I dette opplegget skal elevene lage et apokalyptisk værvarsel som viser mulige virkninger av klimaforandringene. Så skal de lære å undersøke konsekvenser av ulike handlinger, som en hjelp til å avgjøre hva vi bør gjøre for å redde kloden.

engagingscience.eu

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Forskerspiren
      • forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen
      • identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
    • Mangfold i naturen
      • observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
    • Fenomener og stoffer
      • forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, og diskutere hvilke miljøeffekter som følger med ulike måter å produsere energi på
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Forskerspiren
      • drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
    • Forskerspiren
      • drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder