Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 90 min.

Økt 2: Lag-på-lag-historiene

Elevene blir kjent med hvordan lag-på-lag-steinene dannes.

Læringsmål

Elevene skal lære hvordan lag-på-lag-steinene dannes.

 

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
2A. Demonstrer sedimentering  45 minutter
2B. Tegn lag-på-lag-stein og skriv den lagdelte historien  30 minutter
2C. Les om lag-på-lag-steinene  15 minutter
 TOTALT  90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bergarter
    forskjellige typer stein
  • fossil
    spor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
  • sedimenter
  • sedimentære bergarter
    lag-på-lag-stein

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe