naturfag.no
Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Inne
  • Undervisningsrom

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1
  • biologi 1
  • biologi 2

Tidsbruk

  • 2-3 timer

Måling av blodsukker

Se hvordan inntak av mat påvirker blodsukkeret.

Blodsukkeret vårt varierer mer eller mindre i løpet av en dag, avhengig av faktorer som matinntak (tilførsel av glukose) og fysisk aktivitet (forbruk av glukose). Mengden karbohydrat i maten vi spiser vil også påvirke blodsukkeret vårt. Blodsukkeret reguleres av et samspill mellom hormonene insulin og glukagon, som skilles ut fra de langerhanske øyer i bukspyttkjertelen. Mengden glukose i blodet vil derfor normalt variere innenfor et område på 4-9 mmol glukose/l blodplasma. Etter en natts faste (14-16 timer) er den gjennomsnittlige glukosekonsentrasjonen i blodet rundt 5 mmol/l.  

I dette forsøket måler elevene sitt eget blodsukker ved hjelp av enkel apperatur. Forsøket er svært godt egnet til undervisning som omhandler fordøyelse- og hormonsystemet og kan brukes som utgangspunkt for undervisning og diskusjon tilknyttet temaene ernæring og helse, diabetes og for å forstå begrepet glykemisk indeks. Forsøket kan utføres på mange måter, og det er derfor godt egnet som åpent forsøk der elevene selv formulerer problemstillingene og designer forsøksoppsettet. Her presenteres ett forslag der elevene undersøker hvordan ulike frokostmenyer påvirker blodsukkeret.

Måling av blodsukker

Det finnes mange blodsukkermålere i handelen, og de fleste apotek selger flere typer. I disse testene trengs bare en liten dråpe blod fra finger eller underarm for å få en forholdsvis nøyaktig måling av blodsukkeret. En deltaljert beskrivelse av fremgangsmåten for målingen følger pakningen.

 

Forslag til forsøksoppsett

De elevene som skal være forsøkspersoner bør faste over natten. Forsøkspersonene skal innta en av følgende tre frokostmenyer:

  • En tallerken honnikorn, puffet ris eller tilsvarende
  • En tallerken Fedon Lindberg frokostblanding, eller tilsvarende med lav glykemisk indeks 
  • En-to skiver grovt brød med skinke

Alle menyene serveres med lettmelk. 

Blodsukkeret måles før matinntaket (tid = 0) og med jevne mellomrom, f.eks. 15, 30, 45, 60, 90 og 120 min. etter matinntaket. Lag en tabell der dere registerer blodsukkeret ved de ulike tidspunktene (ta med tid = 0), og tegn en blodsukkerkurve med tid på x-aksen og blodsukker i mmol/l på y-aksen.

Kommenter og sammenlign effekten de tre frokostmenyene ser ut til å ha på blodsukkeret. Diskuter hvilke faktorer som kan ha betydning for forløpet til blodsukkerkurven. Diskuter hvilken betydning sukkerinntak har for vår helse.

 

Måling av blodsukker

Som et alternativ til frokostforsøk kan elevene f.eks. teste effekten av ulike frukt og/eller sjokolade på blodsukkeret. Et tips er å ta utgangspunkt i en tabell over matvarers glykemiske indeks. Et annet godt forsøk er å undersøke hvordan fysisk aktivitet påvirker blodsukkeret.

Faglig forklaring

Forklaring og bakgrunnsstoff til forsøket finner du i artiklene "Regulering av blodsukker" og "Glykemisk indeks".

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport
    • Kropp og helse
      • beskrive nervesystemet og hormonsystemet og forklare hvordan de styrer prosesser i kroppen
      • forklare hvordan egen livsstil kan påvirke helsen, herunder slanking og spiseforstyrrelser, sammenligne informasjon fra ulike kilder, og diskutere hvordan helseskader kan forebygges
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
      • skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
    • Ernæring og helse
      • forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppen
      • drøfte spørsmål knyttet til slanking, spiseforstyrrelser og trening, og til hvordan livsstil påvirker helsen
  • Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
    • Ernæring og helse
      • forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppen
      • drøfte spørsmål knyttet til slanking, spiseforstyrrelser og trening, og til hvordan livsstil påvirker helsen
  • Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
    • Forskerspiren
      • skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger

Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Biologi 1
    • Fysiologien til mennesket
      • samanlikne hormonsystemet og nervesystemet og forklare korleis desse systema blir påverka av ulike stoff
  • Biologi 2
    • Energiomsetning
      • samanlikne hovudtrekka og energiutbytet i aerob og anaerob nedbryting av glukose, og knyte energiomsetjing i celler til samansetjing av næringsstoff i kosthaldet

Materialer og utstyr

  • Blodsukkermålere
  • Ulike frokostmenyer

Nettressurser

Levert av

Skolelaboratoriet for biologi ved UiO
Birgitte Bjønness

Forfatter

Birgitte Bjønness
Cathrine Fladeby

Forfatter

Cathrine Fladeby