Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 60 min (råstoff og produksjon)

Introduksjon og smaksprøver

Elevene skal bli kjent med ulike typer tomater, hvor de produseres og hvilke næringsstoffer de inneholder.

Elevene skriver først ned individuelt: Hvilke ulike tomattyper vet du om?

Skriv opp på tavla alle tomattypene som elevene har kommet på.

Klasetomater. Klasetomater.

Prøvesmaking

Fyll inn i skjemaet «rangering av tomater» de tomattypene som du har fått tak i – før du kopierer og deler ut til elevene. 

Be elevene om å dele tomatene i to og studere og smake på de ulike tomatene. Oppdrag: Beskriv utseende og smak så godt som mulig. Hvilke typer tomater likte dere best? Ranger i rekkefølge. Hva tror dere tomater inneholder? Hvor tror dere tomatene kommer fra?

La så gruppene presentere for hverandre. Har alle samme beskrivelse og rangering?

Diskuter i plenum: Hvorfor importerer vi tomater fra Sør-Europa? Produserer vi tomater i Norge hele året?

Ulike tomatsorter. Ulike tomatsorter.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter: Her skal elevene beskrive, lytte, dele og utvikle kunnskap med naturfaglig innhold. 

Materialer og utstyr

  • ulike typer tomater
  • kniv