Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 45 minutter

Iskremfabrikk

Lag yoghurtis ved hjelp av kuldeblanding med salt og snø!

Ta litt yoghurt i en liten plastpose og lukk posen. Putt posen i en større plastpose som du fyller med fire deler snø eller knuste isbiter (for eksempel 8 dl). Bland oppi ca 1 del salt (for eksempel 2 dl), klem ut luften i posen og lukk den. Klem på blandingen og kjenn hva som hender med yoghurten. Mål temperaturen i blandingen. Prøv om du kan forbedre isfabrikken din. Gjør forsøket flere ganger og lag ulike blandingsforhold mellom salt og snø. Noter resultatene i en tabell:

Snø i desiliter Salt i desiliter Blandingsforhold salt/snø Målt temperatur i posen
       
       
       

 

Faglig forklaring

Temperaturen i blandingen synker. Ved riktig blandingsforhold, tre deler snø og en del salt, kan temperaturen synke helt til -21 °C! Isen som smelter og saltet som løses i vannet er prosesser som bruker energi. Prosessene tar energi i form av varmeenergi fra omgivelsene slik at temperaturen synker. Energien blir brukt til å bryte bindingene mellom vannmolekylene i isen og til å løse opp saltet i vannet. Prosesser som krever energi kaller vi er endoterme prosesser.

Kommentarer/praktiske tips

Før kjøleskap og frysere ble oppfunnet var det vanlig å lage kuldeblandinger for oppbevaring av mat.

Du kan også lage bær-is/sorbet ved å fryse bær som er most (med hurtigmixer e.l.), eventuelt blandet med yoghurt.

Iskrem kan selvfølgelig lages av 1 egg, 1 ts sukker og 1 dl fløte/fløteblanding - og smak av bær, frukt, vanilje, kanel – og selvfølgelig sjokolade.

Alternativ framgangsmåte: Fyll en blanding med snø og salt (1kg salt) i en rund plastbalje, og sett en kasserolle med yoghurt oppi. Rør. Du vil se at iskremen dannes i bunnen og langs sidene. På denne måten ser du bedre hva som skjer, men faren for salt i iskremen er større. Det er enklere å bruke snø enn is som må knuses først.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen
  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger

Materialer og utstyr

  • yoghurt
  • liten plastpose, gjerne med zip-lås
  • større plastpose (brødpose)
  • salt (vanlig bordsalt)
  • snø eller is
  • termometer
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • Kuldeblanding

Tema