Hopp til hovedinnhold

Modul 4: Utstyr til uteaktiviteter – hva trenger vi?

Målet med denne modulen er å planlegge og organisere utstyr på skolen som skal brukes til uteaktiviteter.

Tidsbruk

  • A – Samarbeid: 60 min
  • B – Utprøving med egne elever
  • C – Etterarbeid: 60 min

Støttemateriell

Gjennomføring

De to samlingene i denne modulen, A – Samarbeid og C – Etterarbeid, er tenkt gjennomført som en kollegial prosess i fellestida på skolen. Det må være nok tid mellom de to samlingene til å få gjennomført utprøving med elever i egen undervisning. Det er refleksjonen over egen praksis og drøfting med kolleger som ligger til grunn for ei vellykka kompetanseutvikling. Derfor er utprøving og etterarbeid en viktig del av prosessen.

Dere må velge en person som skal lede gjennomføringa av modulen. Modulleder må på forhånd gjøre klart det som trengs. Under gjennomføringa setter modulleder i gang aktivitetene, leder oppsummeringene og passer på tida.

Forberedelse for den som leder modulen

  • Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.
  • Les gjennom beskrivelsen av aktiviteten Hvor gammelt er treet? og forbered deg på å gjennomføre delen «Beregn alderen på et tre». Den skal gjennomføres utendørs sammen med kollegaene dine i samarbeidsdelen av modulen, der du er lærer og de er elever. Hver gruppe måler omkretsen på et tre og beregner alderen ved hjelp av formelen
    alder = omkrets (i cm) ∙ 0,4. Etterpå gjør dere første del av etterarbeidet inne: samle dataene til deltakerne i tabellen på ark 9 i presentasjonen, og gå gjennom ark 10.
  • Skriv ut tabellen til deltakerne som skal brukes i delen «Kartlegge behov» (ark 13–15).