Undervisningsopplegg

Økt 4: Ulike celler i ulike organismer

Dyrecelle EM

I denne økta skal elevene sortere mikroskopbilder av plante-, dyre-, sopp- og bakterieceller ved å bruke ulike hjelpemidler. Dette skal de bruke til å lete etter bevis på noen av disse celletypene i meteorittfunnet. Hovedhensikten i økta er at elevene skal bruke bevis i resonnementene sine, ikke at de nødvendigvis kommer fram til riktig svar. Elevene vil av og til komme fram til ulike svar, noe som gir et godt utgangspunkt for å diskutere. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle at vi har to hovedtyper celler: celler med cellekjerne og celler uten cellekjerne
  • forklare forskjeller på ulike celletyper, med hovedvekt på to av celletypene som har cellekjerne: planteceller og dyreceller
  • bruke observasjoner som bevis for egne argumenter

Tidsbruk

4A. Hvilke bilder viser hva? 35–50 minutt
4B. Hvilken celletype kan meterorittfunnet være? 25–40 minutt
TOTALT 60–90 minutt

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den. 

3. Skriv ut kompendium til hver elevpar og stift sammen sidene.

4. Skriv ut elevark til hver elevpar.

5. Grupper arkene slik:

  • Utdeling 1: Bildene av cellene
  • Utdeling 2: Kompendiet og elevarket til å notere på

6. Finn fram de laminerte versjonene av meteorittfunnet.

7. Vurder om skriveoppgaven om meteorittfunnet skal gjøres i timen eller som lekse. Pass uansett på at dere får tid til å diskuere meteorittfunnet i timen.

 

Fasit på bildeoppgaven:

Bilder av celler – fasit

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

4A. Hvilke bilder viser hva?

Ark 1 i PowerPoint: Si: Husker dere at vi i tidligere økter snakket om at biologi handler om alt det som er levende?

Ark 2 i PowerPoint: Biologer undersøker hvordan det levende er bygd opp og fungerer.

Ark 3 i PowerPoint: Cellebiologer undersøker hvordan celler er bygd opp og fungerer.

Vis filmen med oppgave.

Ark 4 i PowerPoint: Vis bildene de får utdelt.

Si: Før dere får utdelt bildene, skal vi repetere litt og notere noen nye nøkkelsetninger.

Ark 5 i PowerPoint: Gå gjennom nøkkelsetningene fra da de jobbet med boka i økt 2.

Ark 6 i PowerPoint: Si at elevene skal notere de nye nøkkelsetningene på nøkkelsetningsarket sitt.

Vi har to hovedtyper celler: Celler med cellekjerne og celler uten cellekjerne.
Planteceller, dyreceller og soppceller er celler med cellekjerne.
Bakterier er celler uten cellekjerne.

 

Sett elevene i par.

Ark 7 i PowerPoint: Her vises bildene de får utdelt (igjen). Si: Dere får nå utdelt bildene. Se litt på dem og diskuter kort om noen ligner på hverandre. Hvilken type dere tror hver celle er? Bruk nøkkelsetningsarket. Det er ikke meningen at dere skal klare det nå – dere får snart utdelt flere hjelpemidler.

Del ut bildene og la elevene få jobbe i noen minutter.

Ark 8 i PowerPoint: Si at elevene skal få utdelt hjelpemiddelet Cellebiolog Frodes kompendium (lite hefte, sammendrag).

Ark 9–11 i PowerPoint: Gå kort gjennom de ulike sidene i kompendiet. Presiser at cellevegg ikke er det samme som cellemembran.

Ark 12 i PowerPoint: Vis elevarket de skal bruke til å notere på underveis.

Del ut cellebiologs Frodes kompendium og elevarket.

La elevene jobbe videre med bildene og komme fram til sin løsning.

Ark 12–16 i PowerPoint: Oppsummer i plenum. Hva er hva og hvorfor? Be elevene begrunne. Elevene vil kunne ha ulike strategier: færrest mulig begrunnelser eller flere? For eksempel til kloroplaster vil være "fellende bevis" for plantecelle.

I PowerPointen er det bilder av noen av cellene (ark 13–16 i PowerPoint) der de ulike organellene er markert.

Ark 17 i PowerPoint: Be elevene notere ned nøkkelsetningen:

Celler består av deler som har ulike funksjoner, og vi kan kjenne igjen celletypene ut fra hvilke deler de består av.

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

4B. Hvilken celletype kan meteoritten være?

La elevene fortsatt sitte i par.

Ark 18 i PowerPoint: Hvilken type celle kan ev. meteorittfunnet være?

Be elevene først tenke to–tre minutter hver for seg før de diskuterer i par og noterer. Del gjerne ut de laminerte versjonene av meteorittbildet til elevparene.

Oppsummer i plenum.

Ark 19 i PowerPoint: Les oppgaven i den blå boksen.

Be hvert elevpar skrive ned sitt forslag. La parene presentere sitt forslag for resten av klassen, eller la hvert par bytte en elev med en i et annet par slik at de kan presentere hverandres forslag til hverandre.

PowerPoint – økt1.4 meteoritt

 

 

Kommentarer/praktiske tips

Poenget med en slik oppgave er å stimulere kreativiteten og få elevene til å tenke utenfor boksen. Dette kan særlig trigge de som trenger litt ekstra utfordringer.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe

Nettressurser