Undervisningsopplegg

3 Scott vs Amundsen

Oscar Wisting, Olav Bjaaland, Sverre Hassel og Roald Amundsen på Sydpolen, beskåret 2 Foto: Helmer Hanssen / Nasjonalbiblioteket

Det er mange mulige årsaker til at Amundsens lag vant kappløpet, og at Scotts lag ikke overlevde ekspedisjonen. Her skal vi først og fremst utforske kostholdet. Kan forskjellene i dagsrasjoner ha noe å si for utfallet av ekspedisjonene?

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • finne næringsinnhold i matvarer ved hjelp av matvaretabellen og ved hjelp av varedeklarasjoner
  • beregne næringsinnholdet i matrasjoner
  • beskrive hvilke næringsstoffer som er viktige å tilføre ved lange ekspedisjoner

Tidsbruk

 

3A. Lese Kappløpet om Sydpolen  20–30 minutter
3B. Utforske matrasjoner Scott vs. Amundsen  70–90 minutter
TOTALT  90–120 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • basalstoffskifte
    hvor mye energi kroppen trenger til å drifte fordøyelse, varmeregulering, organenes funksjon og vedlikehold av cellene
    Avhenger av høyde, alder, kjønn og vekt.
  • blodsukkernivå
    mengde av glukose i blodet
  • BMI (Body Mass Index)
    beregning av fettmengde i kroppen ut fra høyde og masse
  • fettstoffer
    stoffer som ikke løses i vann
    De er bygd opp av fettsyrer og glyserol, og har mange ulike oppgaver i kroppen.
  • forbrenning (metabolisme)
    kjemisk prosess i kroppen der oksygen og næringsstoffer omsettes til stoffer som kroppen trenger for å leve og fungere
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • mangelsykdommer
    sykdommer som oppstår hvis kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger
    Dette kan være mangel på energi, proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer eller mineraler.
  • mineraler
    grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner
    Eksempler er jern, kalsium, magnesium og natrium.
  • næringsstoffer
    kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger å vokse og for å få energi
  • proteiner
    stor gruppe store molekyler som har ulike funksjoner i kroppen, slik som byggestein, næring og som enzymer
    De er bygd opp av en eller flere foldete og spiralsnodde kjeder av aminosyrer.
  • vitaminer
    hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
    Noen vitaminer kan kroppen produsere selv, men de fleste må tilføres gjennom kosten.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut boka Kappløpet om Sydpolen og elevark til hvert elevpar.

2. Skriv ut begrepsark til hver elev. Hvis du vil involvere engelsk, kan begrepsarket skrives på engelsk.

 

Forsøk og praktisk arbeid

3A. Lese Kappløpet om Sydpolen

Del ut boka Kappløpet om Sydpolen og leseoppdraget til hvert elevpar. La elevene lese og jobbe med oppdraget mens du går rundt og veileder.

Oppsummer leseoppdraget i plenum.

Forside Kappløpet om Sydpolen

Forsøk og praktisk arbeid

3B. Utforske matrasjoner Scott vs Amundsen

Si: Nå skal vi gå mer i dybden på matrasjonene til Scott og Amundsen som dere leste om i boka. 

Del ut elevark om matrasjoner til hvert elevpar. La dem jobbe med oppgavene på arket mens du går rundt og veileder. Vurder hvilke av oppgavene som er mest aktuelle for elevene dine. 

Diskuter i plenum: Kan noen av resultatene tyde på at det var kostholdet som avgjorde utfallet av kappløpet?  

Faglig bakgrunn

 

Si: Vi har nå lest og snakket om flere viktige begreper. Be elevene skrive definisjonen av næringsstoffer, vitaminer og mineraler på begrepsarket:

næringsstoff: kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger for å vokse og for å få energi
vitaminer: hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
mineraler: grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner

 La hvert elevpar fylle ut refleksjonsnotatet.

Nettressurser

(matvaretabellen.no)