Undervisningsopplegg
Passer for
  • biologi 1
  • biologi 2
  • teknologi og forskningslære x og 1

Mikroorganismer – bakterier rundt oss

Dette undervisningsopplegget inneholder enkle øvelser hvor vi arbeider med bakterier. Øvelsene gir en innføring i bakterienes biologi og levekår, og er et utgangspunkt for å forstå bakterienes rolle i naturen. Vi skal også se på effekten av ulike desinfeksjonsmidler og antibiotika. Øvelsene kan utvikles videre og gjøres til prosjekter for elevene hvor de for eksempel tester ulike betingelser for vekst av mikroorganismer etter eksponering i ulikt miljø. 

Kilder:

"Prescott, Harley, and Klein’s Microbiology" 7th edition Wiley, Sherwood and Woolwerton McGraw-Hill, New York, USA, ISBN 978-0-07-110231-5

Laboratoriehefte for "Generell mikrobiologi" MBV3060 Institutt for molekylær biovitenskap

Nettressurser

(fhi.no)
Her finnes artikler om blant annet bioterrorisme, matsmitte og hygiene, og en liste over smittsomme sykdommer fra a til å.
(mattilsynet.no)
Direktorat for forbruker- og helserettet tilsyn med næringsmidler, herunder drikkevann.
(thermofisher.com)
Utstyrsleverandør
(bio-rad.com)
Utstyrsleverandør
VWR
(no.vwr.com)
Utstyrsleverandør
(no.frederiksen.eu)
Utstyrsleverandør
(fybikon.no)
Utstyrsleverandør

Mikroorganismer

Mikrobiologi - usynlig liv

Faget mikrobiologi omfatter levende organismer, mikroorganismer, som er for små til at vi kan se dem med det blotte øyet. For å undersøke slike organismer, er det nødvendig med mikroskop. Til mikroorganismene hører bakterier, protoza, sopp og mikroskopiske alger. Virus regnes også med til mikroorganismene, selv om de egentlig ikke er levende i ordets rette forstand. Basert på cellestruktur finner vi to typer celler, prokaryote og eukaryote. Bakterier har prokaryote celler. De er enklere enn eukaryote celler ved at de ikke har organeller som mitokondrier, kloroplaster eller Golgiapparat. Arvematerialet er ikke omgitt av en kjernemembran. 

Hos bakterier (se bilde under) består cellen av en ytre cellevegg og en cellemembran som avgrenser cellen fra omgivelsene. Innenfor cellemembranen ligger cellens proteiner og arvestoff, DNA, fritt i cytoplasma. En bakterie kan inneholde tusenvis av ribosomer. På ribosomene foregår syntesen av proteiner. Her blir informasjonen i RNA-molekyler oversatt til protein. Denne prosessen kalles translasjon. På celleoverflaten har mange bakterier flageller, dette er proteinstrukturer for enkel bevegelse.

Vi finner prokaryote mikroorganismer i to av livets tre domener, Bacteria, Archea og arkebakterier. Innenfor hver av domenene er organismene mer i slekt med hverandre og de har dermed større likhetstrekk med hverandre enn med organismene i de andre domenene. Bakterier finnes overalt, og de har viktige roller i biosfæren, spesielt i nedbrytning og resirkulering av biologisk materiale. Arkebakterier lever ofte i ekstreme miljø som for eksempel i saltsjøer under aerobe forhold og ved ekstremt høye temperaturer. De har litt andre egenskaper enn bakterier. Livets tredje domene, som omfatter eukaryote celler, omfatter også mennesket. Mikroorganismene i dette domenet inndeles i protister (alger, protozoa) og fungi (mugg, gjær og sopp). 

Prokaryot celle Prokaryot celle

Mikroorganismer - venn eller fiende?

Faget mikrobiologi er omtrent like gammel som mikroskopet, det vil si fra starten av 1600-tallet. Først når man kunne forstørre opp det man observerte, fikk man øye på mikroorganismene. Likevel var det først på siste del av 1800-tallet at faget virkelig begynte å spille en rolle. De første studier av mikroorganismer kom da man begynte å forstå at sykdom hos planter og dyr smitter fra et individ til et annet. Noe måtte overføre smitten mellom individer. Samtidig begynte man å tvile på ideen om at liv oppstod spontant. I antikken og middelalderen tenkte man seg at enkle livsformer oppstår spontant i organisk materiale, som i seg selv hadde ”evne til liv”. Mugg i leverposteien skyldes altså posteiens iboende evne til å skape liv. Hver gang noe i kjøleskapet blir muggent, har det oppstått nytt liv. I dag vet vi at mikroorganismer som muggsopp finnes rundt oss hele tiden, og ved gunstige vekstforhold vil de vokse og bli synlige for det blotte øye. Mugg på leverposteien skyldes ikke nytt liv, men gode vekstvilkår for mugg som naturlig finnes i luften i og rundt kjøleskapet.

Den kjente vitenskapsmannen Louis Pasteur (1822-95), en av grunnleggerne av mikrobiologien, avviste endelig hypotesen om spontant liv i 1860-årene. Dette var starten på en ”gullalder” innen mikrobiologien, og en rekke sammenhenger mellom mikroorganismer og sykdommer ble beskrevet. Den norske legen Gerhard Henrik Armauer Hansen (1841-1912) beskrev leprabasillen som årsak til spedalskhet (lepra). Oppdagelsene innen mikrobiologien førte til en rekke tiltak som forbedret folks levevilkår og helse, hovedsakelig innen hygiene, drikkevannsforsyning og næringsmiddelkontroll. 

Mikrobiologien har utviklet seg og er aktuell på mange ulike områder. Medisinsk mikrobiologi følger i tradisjonen fra mikrobiologiens ”gullalder”, og her er søkelyset på mikroorganismer som årsak til sykdom hos mennesker og dyr. Hvordan disse kan diagnostiseres og behandles. Et moderne sykehus er helt avhengig av god mikrobiologisk kompetanse. I forlengelse av medisinsk mikrobiologi ligger mikrobiologi og folkehelse. Det er viktig for samfunnet å føre kontroll med smittsomme sykdommer i befolkningen, samt påse at vi har rent drikkevann og sykdomsfrie næringsmidler. I Norge er dette kontrollert av Mattilsynet og Folkehelseinstituttet.  

Et annet viktig område er mikrobiell økologi. Mikroorganismene spiller en avgjørende rolle i omsetningen av grunnstoffer som nitrogen, karbon og svovel. Ett eksempel er nitrogenets kretsløp på jorda. Alt levende trenger nitrogen for å bygge proteiner og DNA, men ulike livsformer nyttiggjør seg ulike former for nitrogen. Mennesker og dyr får nitrogen i form av aminosyrer, enten ved å spise planter eller dyr som har spist planter. Plantene nyttiggjør seg nitrogen i form av nitrat som finnes i jorda. Nitratet dannes av mikroorganismer som omsetter ammoniakk til nitrat. Ammoniakken kommer fra avfall som skilles ut av dyr og mennesker, samt fra nedbrytning av døde dyr og planter. Mikroorganismene er altså en av tre komponenter som utgjør nitrogenets kretsløp og helt nødvendige for livet på jorda.

Mikrobiologi er en sentral fagdisiplin innenfor biologi. Mikroorganismer vokser raskt og er enkle og arbeide med. Forskning og studier av ulike mikroorganismer har hatt en enorm betydning for utvikling av andre og nyere fagområder som biokjemi og molekylærbiologi. Innsikt i livet hos mikroorgansimene har gitt oss forståelse av livets byggesteiner og hvordan vi selv er bygd opp. Bruken av bakterier er et helt nødvendig verktøy i moderne molekylær og cellebiologisk forskning. Mikrobiologien er således grunnlaget for moderne genteknologi og bioteknologi.    

Mennesket har nyttegjort seg mikroorganismer i tusenvis av år. Gjær hever brøddeigen ved å produsere CO2 som gir luftigere brød, og ved brygging av øl danner gjæren alkohol. Den samme prosessen gjør druesaft til vin. Fremstillingen av disse næringsmidlene var kjent lenge før man fikk kjennskap til de involverte mikroorganismene. En rekke meieriprodukter, som yoghurt og ost, produseres også ved hjelp av mikroorganismer. 

Nyere matproduksjon har aktivt utviklet mikroorganismer og prosesser for å få fram best mulige produkter. Et eksempel er Jarlsbergosten, som det selges mer av utenfor enn i Norge. Denne ble til gjennom forskning og utvikling ved Universitet for miljø- og biovitenskap (tidligere Norges Landbrukshøyskole) på Ås. Økt kunnskap om mikrobiologi og matproduksjon har ikke bare gitt mulighet for nye og bedre produkter, men også hindret sykdom og smitte fra næringsmidler. Pasteurisering (oppkalt etter Louis Pasteur) er varmebehandling av melk som både bevarer næringsinnhold og smakskvalitet, og tar livet av potensielt skadelige bakterier som er naturlig tilstede i rå melk.

Mikroorganismer kan omsette mye forskjellig organisk materiale. De er derfor effektive i avfallsnedbrytning og har en viktig rolle i naturens kretsløp. Kompostering er resirkulering av biologisk materiale. I dag behandles mat- og biologiskavfall ved industrialiserte komposteringsanlegg. Ved nedbrytning av matavfall (våtorganisk avfall) danner bakteriene metangass. Metan produsert på denne måten kalles biogass. Bakterier nyttes også i biologiske rensing av kloakk og avløpsvann. I fremtiden ser vi for oss økt bruk av mikroorganismer for å gjenvinne og utnytte ressursene enda bedre.

Kombinasjonen av mikrobiologi og moderne genteknologi har gitt nye muligheter. En rekke molekyler produseres i bakterier for bruk innen næringsmiddel- og legemiddelindustri som for eksempel insulin og vitaminer. I fremtiden vil vi kunne nyttiggjøre mikroorganismer i enda større grad, både ved at vi oppdager og beskriver flere organismer, men også ved at vi kan tilpasse og endre organismene til vårt bruk. Kanskje ser vi starten av en ny ”gullalder” for mikrobiologien?  

Forsøk og praktisk arbeid

Tillaging av agarskåler

Agar er et polysakkarid som utvinnes fra alger, og som kan kjøpes i form av pulver. Agar løser seg i kokende vann og stivner til en gelé når temperaturen kommer ned mot 40°C. 

  1. Tilsett 20 g LB Agar til 500 ml destilert/kokt vann. Dekk åpningen av flaska med papir. Varm løsningen til alt er oppløst og løsningen er klar. Hvis du bruker mikrobølgeovn kan det gjøres slik: Varm opp til kokepunkt (800 W, ca 2 min i mikrobølgeovn). Ta ut flasken med en gryteklut, miks forsiktig, gjenta oppvarming til agaren er helt oppløst. Da skal løsningen bli klar og uten synlige partikler ved å rotere på flasken. Hvis du ikke har ferdig LB-agar kan du veie opp 5 g druesukker, 1 g gjærekstrakt og 4 g agar i en 500 ml kolbe og tilsette 250 ml vann. Følg ellers anvisningen som ovenfor. 
  2. Sett kolben til avkjøling ved romtemperatur. Drei flaska forsiktig av og til for å blande innholdet. Når temperaturen er litt under 50°C, og du så vidt kan holde rundt flaska, fyller du agaren i de sterile plast petriskålene. 
  3. Sett 10 sterile petriskåler etter hverandre på bordet med lokket på. Fjern papiret og la flaskehalsen passere et par ganger gjennom en flamme for å drepe eventuelle mikroorganismer på flaskehalsen. Ta av lokket på petriskålen med en hånd og hold det i skråstilling over bunnen, mens du fyller bunnen omkring 2/3 fullt med den flytende agaren.
  4. Legg lokket forsiktig på og la petriskålene stå helt i ro i omkring 10 minutter til agaren er stivnet.
  5. Det kan dannes kondensvann på innsiden av lokket. For å unngå at kondensvannet renner ned i agaren, oppbevares skålene med bunnen i været. Hvis du legger skålene i en plastpose på et kjølig sted, kan de holde seg i mange uker uten at de tørker inn.

Kommentarer/praktiske tips

Næringsagar (LB-agar) er en agar som er tilsatt ulike næringsstoffer. Denne rike næringsagaren kan vi få kjøpt ferdigblandet, men vi kan også lage den selv ved å tilsette for eksempel druesukker (glukose) og gjærekstrakt til ren agar. I begge tilfellene får vi et rikt næringsmedium som mange mikroorganismer kan vokse på. Koker vi næringsagaren i trykkoker eller autoklav ved 120°C i 20 minutter, blir alle levende celler drept, og vi sier at næringsagaren er steril. Oppvarming til kokepunktet tre ganger i mikrobølgeovn kan erstatte bruk av autoklav, selv om agaren ikke blir steril. Det er mulig å bruke næringsagaren om igjen etter at den har stivnet, ved for eksempel å varme den opp i mikrobølgeovn. 

Materialer og utstyr

  • 500-1000 ml glasskolbe
  • Gassbrenner
  • Sterile petriskåler av plast
  • Papir
  • 20 g LB agar (Bio-rad katalognr. 166-0600EDU)
  • (Eller: agar, druesukker (glukose), gjærekstrakt)
Forsøk og praktisk arbeid

Mikroorganismer på kroppen og i luften

Mikroorganismer finnes over alt. Vi kan benytte agarskålene med rik næringsagar for å dyrke opp bakterier fra kroppen (leppene eller fingrene), fra gjenstander (mobiltelefonen eller nøkkelknippe), eller luft og vann (la skålen stå oppe en stund eller dusj litt vann på skålen). Etter inkubering over en eller to netter ved 30°C vil kolonier av bakterier, gjær eller muggsopp ha vokst opp. 

  • Bruk en tusjpenn og merk 3 agarskåler på undersiden med navn og dato. 
  • Ta lokket av en agarskål og press fingertuppen, tærne eller nesetippen forsiktig mot agaroverflaten. Legg på lokket. 
  • Gjenta med ny agarskål, men ta avtrykk av gjenstander som mobiltelefon eller nøkkelknippe.
  • Ta lokket av en tredje agarskål, la den stå åpent i rommet, eller plasser den ute eller i et annet rom/miljø. La den stå åpen i ca 25 min. Alternativt kan agaskålen dusjes med en prøveløsning.
  • Inkuber skålene over natt ved 30°C, og undersøk dem dagen etter for vekst. 

Materialer og utstyr

  • 3 agarskåler
  • Inkubator/varmeskap 30ºC
Forsøk og praktisk arbeid

Utstryk av bakterier på agarskål

Pionerene innen mikrobiologien prøvde å finne de beste vekstforholdene for ulike mikroorganismer. Robert Koch (1843-1910) prøvde først å dyrke bakterier på avkuttede poteter med blandet suksess, etter hvert gikk han over til løsninger med kjøttekstrakt og fordøyde proteiner som var nærmere næringstilgangen i kroppen. Ved å tilsette gelatin dannet mediet gelé og bakteriene fløt ikke lenger fritt rundt, men satt fast på overflaten. Uheldigvis ble gelatinen ofte nedbrutt av bakteriene og den smeltet allerede ved 28°C. Koch hadde en assistent, Walther Hesse (1846-1911), som klagde til sine kone, Angelina Fannie Eilshemius Hesse (1850-1934), over problemet. Hun hadde brukt agar i matlaging og foreslo å bruke dette. Julius Richard Petri (1852-1921), også en assistent i Kochs laboratorium, tok i bruk en flat skål til å ha mediet i, petriskålen. Siden har agar i petriskål vært en suksess i mikrobiologien.  

  1. Svi av bakterieløkken i gassflammen, la den kjølne. Plukk opp en koloni fra agarskålen med bakterieløkken eller dypp forsiktig i bakteriekultur. 
  2. Stryk ut på ny agarskål ved å bevege bakterieløkken fram og tilbake på overflaten langs den ene siden av skålen.
  3. Bakteriene skal fordeles videre. Svi av bakterieløkken på nytt, la den avkjøle. Drei agarskålen 90°, og stryk bakteriene fra det første utstryket ved å bevege nålen att og fram på en ny del av agarskålen.
  4. Gjenta punkt 3. Sett lokket på skålen og merk undersiden med gruppe og dato. Inkuberes ved 37 °C over natt. 

Faglig forklaring

Når agaren er tilsatt de nødvendige næringsstoffene, vil det være et godt vekstmedium for bakterier. I tillegg vil den faste overflaten gjøre at bakteriene sitter fast og ikke flyter rundt. Bakterier vokser og deler seg ved enkel todeling. Under gunstige forhold vil de kunne vokse eksponentielt (fordobler seg ved hver nye celledeling). Ved høy tetthet av bakterier på overflaten av agaren vil hele skålen dekkes med et jevnt «teppe». Hvis vi derimot fordeler bakteriene fint utover, vil vi etter hvert se kolonier, «prikker» med bakterier, hvor bakteriene i hver koloni stammer fra en enkelt bakterie. Ved gjentatte utstryk av bakteriene på ulike deler av overflaten, ved hjelp av en bakterieløkke, skilles bakteriene fra hverandre og gir opphav til enkelt kolonier. 

Materialer og utstyr

  • Agarskål med bakteriekolonier eller bakteriekultur
  • Agarskåler
  • Bakterieløkke/inokuleringsøse
  • Gassbrenner
  • Inkubator/varmeskap 30ºC