- barnetrinn 5-7
Hud og sanser
Her finner dere en serie med aktiviteter som dere kan bruke til å lære om huden og følsomhet.
Her finner dere en serie med aktiviteter som dere kan bruke til å lære om huden og følsomhet.
Hva skal vi med huden vår? Og hvor mye hud har vi? Her har dere noen fakta om organet som omgir kroppen vår.
Vi gjør forsøk som viser oss at huden først og fremst kjenner temperaturforandringer. Den kan ikke måle temperaturen nøyaktig.
Nervecellene som fanger opp temperaturforandringer i huden, registrerer først og fremst om det blir forandringer i temperatur, altså om det blir varmere eller kaldere. De måler ikke absolutt temperatur. Derfor vil en hånd som går fra iskaldt til lunkent, oppleve det lunkne vannet som varmt, mens en hånd som går fra glovarmt til lunkent vil oppleve lunkent som kaldt. Gjør en og samme person dette med begge hendene, vil hendene sende motsatte signaler til hjernen.
Vi gjør forsøk for å prøve å forstå litt om hvordan huden opplever berøring.
Huden har spesielle nervepunkter som har i oppgave å oppfatte berøring. Når noe trykker på disse punktene, går det et nervesignal til hjernen som vi oppfatter som berøring. På noen hudområder har vi mange slike punkter. Denne huden er følsom og kan skille mellom berøringspunkter som ligger tett ved siden av hverandre. Andre hudområder inneholder færre punkter som merker berøring. Da er huden mindre følsom. Dette vil variere fra person til person fordi vi alle er forskjellige.
Pass på at elevene lager hypoteser som dekker både følsomme og lite følsomme deler av kroppen.
Til hvert par:
Vi prøver å finne ut hvor mye hud vi har på kroppen ved å pakke en person inn i avispapir. Dette er et avtrykk av en menneskekropp som dere senere kan brette ut og måle overflaten på.
Metode for å beregne arealet: Overflaten kan for eksempel måles ved å legge et lite kvadrat av en kjent størrelse oppå avishuden, og se hvor mange slike man får plass til på hele område området. Det er også mulig å bruke store rektangler for å beregne overflaten.
En voksen person har rundt 2 kvadratmeter hud.
Engstelige elever med antydning til klaustrofobi bør ikke bli pakket inn.
Det kan være varmt å bli pakket inn. Lukk i så fall opp vinduene eller gjennomfør innpakningen i et rom som ikke er for varmt. Be elevene være snille og omtenksomme mot den som blir innpakket.
Presiser at de må klippe opp veldig forsiktig slik at de ikke ødelegger klær eller hud. Aktiviteten passer best for elever i 6.-7.-trinn. Det krever en viss ferdighet å pakke inn og klippe opp.
Til hver gruppe: