Undervisningsopplegg

Hvor

  • Inne
  • Naturfagrom
  • Undervisningsrom

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Vi undersøker lungene

Hvordan fungerer lungene våre? Her er en serie med aktiviteter dere kan bruke for å undersøke lungene.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen

Lungefakta

Hvordan fungerer lungene våre og hvordan er de bygget opp? Her har dere noen fakta om lungene.

Noen lungefakta:

  • lungene våre tar opp oksygen (O2) fra lufta og frigir karbondioksid (CO2) til lufta.
  • vi tar inn luft gjennom pusterøret.
  • pusterøret splittes i to bronkier. Disse to bronkiene deles i mindre og mindre deler til bronkioler og ender opp i alveolene som er små blærer i lungene (lungeblærer). Her er avstanden mellom luft og blod bare 1/1000 millimeter. Samlet overflate på disse blærene er 70-80 kvadratmeter, altså like stort som en treroms leilighet!
  • i lungeblærene går oksygen over i blodet slik at blodet kan frakte oksygenet rundt om til kroppens organer. Blodet på sin side leverer tilbake karbondioksid til luften og dette puster vi ut igjen gjennom pusterøret.
  • lungene er kjegleformet. Høyre lunge er litt bredere og kortere og er større enn venstre lunge. Høyre lunge består av tre lapper, mens venstre består av 2 lapper i
  • lungen hviler mot mellomgulvet.
  • lungene er vårt forsvarsapparat mot infeksjoner og luftforurensninger. Slimproduserende celler tar med seg bakterier og partikler når de blir fraktet mot svelget av flimmerhårene
  • når musklene våre arbeider, blir det sendt signaler til hjernen som gjør at vi puster raskere og dypere.
  • når voksne hviler, tar de 12-16 åndedrag per minutt. De puster inn ca. en halv liter luft hver gang. Det blir til sammen ca. 7 liter per minutt. Ved hardt arbeid kan dette øke til ca. 70 liter luft per minutt eller mer.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen
Forsøk og praktisk arbeid

Lag en kunstig lunge

Hvordan fungerer egentlig lungene? Dere skal bygge en modell som gjør at dere får en kunstig lunge. Dere får utdelt det utstyret som trengs til å lage den kunstige lungen, men dere må selv finne ut hvordan dere skal få «liv» i den og få den til å «puste».

Forberedelse

Skjær bunnen av det antall 1,5 liters flasker dere skal bruke. 

Selve forsøket

Del ut utstyret til elevene og be dem lage en kunstig lunge som puster.

Løsning

Når de har prøvd en stund selv, får de fasiten.

  1. Ta åpningen av brødposen opp gjennom bunnen på flaska og ut gjennom flasketuten.
  2. Tre et sugerør gjennom åpningen inn i posen.
  3. Tett til mellom flasketuten, sugerøret og posen slik at det kun kan komme luft gjennom sugerøret inn og ut av posen.
  4. Fyll en bolle eller et kar med vann.
  5. Hev og senk flaskekonstruksjon i vannet.
  6. Legg øret inntil sugerøret.
  7. Kan dere høre at det «puster».
  8. Hva skjer dersom dere puster litt luft inn i lungen først? Den kunstige lungen Den kunstige lungen

Faglig forklaring

Når flasken senkes ned i vann, trykker vannet på posen. Trykket presser luft ut av posen gjennom sugerøret. Når flasken heves, kommer det derimot luft inn i posen. Akkurat slik fungerer det med luft inn og ut av lungene våre også, men da er det de glatte musklene I mellomgulvet som lager trykkforandringene (se undervisningsopplegg om muskler). Dette skjer ubevisst.

Kommentarer/praktiske tips

Dersom forsøket gjøres med elever på 5.–7. trinn, kan oppgaven utvikles til at de prøver å lage forbedrede varianter av lungen.

Dersom forsøket gjøres med elever på 1.–4. trinn, kan det være nok å lage en demonstrasjonsmodell av lungen.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen

Materialer og utstyr

Elevene jobber sammen i grupper på 4.

  • 1,5 liters flaske uten bunn, 1 per gruppe
  • 6 liters brødpose, 1 per gruppe
  • plastilina, 1 klump per gruppe
  • bolle eller kar, 1 per gruppe
  • sugerør med trekkspillknekk, 1 per gruppe

Nettressurser

Forsøk og praktisk arbeid

Lag et instrument som måler lungekapasitet

Lufta vi puster inn skaffer oksygen til kroppen vår. Hvor mye luft kan dine lunger trekke til seg? Dere skal lage et apparat for å måle lungekapasiteten deres.

  1. Lag en måleskala på flaska: Hell 0,5 l vann i flaska om gangen, og merk av med pennen hvor høyt vannet når opp i flaska.
  2. Hell vann nederst i baljen.
  3. Hold foran åpningen på flaska og plasser den ned i baljen med vann. Når tuten er under vannoverflaten, kan du ta vekk hånden som sperrer for åpningen.
  4. Lirk den enden av sugerøret som er nærmest knekken inn i flaskehalsen uten at det kommer luft inn i flaska. Få en medhjelper til å holde flaska litt opp fra bunnen slik at sugerøret ikke kommer i klem.
  5. Fyll lungene med luft og blås i flaska slik at vann bobler ut.
  6. Hvor mange liter luft klarer du å blåse inn?
  7. Noter resultatet og gjenta forsøket minst 3 ganger.
  8. Regn ut gjennomsnittet. Resultatet viser sånn omtrent hvor mye luft det er plass til i dine lunger.

Faglig forklaring

Fra vi er født til vi dør, suger lungene til seg luft og slipper den ut igjen. Fra lufta henter lungene oksygenmolekyler som de sender videre med blodet til hele kroppen. Samtidig, gir lungene fra seg gassen karbondioksid. Den blir dannet når kroppen bruker oksygen og næringsstoffer til å skaffe seg energi. I mange idretter er det viktig å ha plass til mye luft i lungene slik at kroppen får nok oksygen når den jobber hardt.

Hvis du trener mye utholdenhetstrening, ved å for eksempel løpe eller sykle langt, vil du gradvis får større evne til å suge luft inn i lungene. Du får bedre kondisjon.

Kommentarer/praktiske tips

4 liters flasker får dere tak i på bensinstasjoner. De har tomme flasker som dere sikkert kan få.

Dersom forsøket gjøres med elever i 1.-3. trinn kan det være at det holder med 1,5 liters brusflasker. Da må dere merke av for hver desiliter og bruke desilitermål.

Når de skal finne ut hvor mye de har blåst ut, er det flaskens totale volum minus det som er igjen av vann de skal regne ut. Det er altså ikke mengden vann som er igjen som angir lungekapasitet. Pass på at de har forstått dette og pass på å trekke fra dersom det var luft i flaska da forsøket startet.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen

Materialer og utstyr

Elevene jobber i grupper på 2-4.

  • elevark for utfylling av målinger, 1 per elev
  • 4 litersflaske, 1 per gruppe
  • merkepenn,1 per gruppe
  • litermål, 1 per gruppe
  • sugerør med trekkspillknekk, 1 per elev
  • balje hvor det er plass til 5 liter vann, 1 per elev
Forsøk og praktisk arbeid

Modell av lunger

Vi lager en modell av lungene for å bli kjent med oppbyggingen av lungene.

  1. Bruk fantasien og lag modeller av lungene ved hjelp av det materiellet dere har tilgjengelig.
  2. Fest lungene på collagen av kroppen.

Kommentarer/praktiske tips

Før dere gjør denne aktiviteten, bør dere ha snakket litt om lungene slik at elevene vet hvordan lungene ser ut og hvordan de fungerer. Dere kan også ha utført de andre aktivitetene i undervisningsopplegget først.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen

Materialer og utstyr

  • 4 liters brødposer, 2 per gruppe
  • sugerør, 10 per gruppe
  • papir som uansett skal kastes
  • taperull, 1 per gruppe
  • sakser, 1 per elev