Undervisningsopplegg

Økt 5: Velge aktivitet som passer til været

I denne økta skal elevene svare på oppdraget ved å samle informasjon om hvordan været er og bruke informasjonen til å velge en uteaktivitet som passer. 

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • trekke en slutning om hvordan været er ut fra observasjoner og målinger

Tidsbruk 

Repetere ca. 5 minutt
Planlegge observasjon ca. 5 minutt
Observere ute ca. 10 minutt
Diskutere observasjonene inne 5–10 minutt
Diskutere aktivitet ca. 5 minutt
Gjøre aktivitet ute 15–25 minutt
TOTALT 45–60 minutt

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • begrunne
    fortelle hvorfor man mener noe
  • forutsi
    beskrive hvordan noe vil bli, basert på tegn eller bevis
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • temperatur
    mål for hvor varmt og kaldt noe er
  • termometer
    verktøy som måler temperatur
  • vær
    fenomener i lufta, som vind og nedbør
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram plakaten fra økt 1 der dere noterte forslag til uteaktiviteter til ulike værtyper.

2. Skriv ut termometerark til hvert elevpar. 

3. Skriv ut plakaten Observasjoner av været i A3. 

4. Skriv ut og klipp opp et sett med værsymboler. 

5. Finn fram rød tusj til hvert elevpar.

Materialer og utstyr

  • rød tusj til hvert elevpar
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 5

Repetere oppdraget. Fortell at i dag skal elevene bruke det de har lært til å løse oppdraget med å observere været og velge en passende aktivitet. 

Spør: Hva har vi funnet ut de siste øktene som kan hjelpe oss å løse oppdraget? [Hvordan vi kan observere været ved å bruke synssansen, hørselssansen og følesansen, hvordan vi kan finne ut mer om været ved å måle temperatur.] Det kan være lurt å repetere hva ved været det går an å observere ved å se, hva det går an å observere ved å høre osv.

Ta fram forslagene til aktiviteter som dere skrev i økt 1. Les opp forslagene. Si: For å finne ut hvilken aktivitet som passer best til været i dag, skal vi bruke alt vi har lært til å observere været.

Planlegge observasjon. Fortell at elevene skal samarbeide to og to. La halvparten av elevparene observere været ved å se, høre og føle (sol, sky, vind, nedbør). Resten skal observere ved å lese av og notere temperatur. Si at du har satt opp tre stasjoner med termometre slik som sist. Hvis du vil, kan du la elevene gjøre begge deler. 

Fortell at elevene skal ut for å observere helt til de får et signal om at de skal inn igjen (ca. 10 minutter). Spør om alle har forstått hva de skal gjøre, før du lar dem gå ut og observere. 

Observere ute. Veiled der det trengs, og gi signal når du ser at elevene har fått gjennomført observasjonene.

Diskutere observasjonene inne. La elevene fortelle om observasjonene sine. Noter observasjonene på plakaten Observasjoner av været. Dersom elevene har målt litt ulike temperaturer, kan du snakke om at termometer kan være unøyaktige og jo flere målinger vi gjør, jo sikrere blir resultatet. Bli enige om hvilken temperatur dere mener stemmer best (f.eks. den flesteparten av elevene har målt, eller temperaturen som ligger midt mellom høyeste og laveste måling). Tegn inn temperaturen med en rød, vertikal linje på termometeret på plakaten. Elevene kan også ha gjort ulike sanseobservasjoner, fordi vi kan legge merke til ulike ting. Derfor er det nyttig med mange observasjoner. 

Vis ark 9 i PowerPoint-presentasjonen med bilde av værsymbolene fra økt 1. Spør hvilke(t) symbol(er) som stemmer best med elevenes observasjoner. Bli enige om ett eller flere av symbolene, som du henger opp på plakaten. Si at dere nå har trukket en slutning om været basert på observasjonene dere har gjort.

Spør: Hvorfor er det nyttig å observere været ved å bruke alle sansene, i tillegg til å måle temperatur? [Får fram hvilke ulike ting vi kan observere ved å bruke de ulike sansene. Får også fram at hvis det f.eks. er vind, kan været føles kaldere enn temperaturen skulle tilsi, derfor er det nyttig å bruke sansene, i tillegg til å måle.]

Diskutere aktivitet. Vis til forslagene til aktiviteter. Spør hvilken av aktivitetene som passer best til været, og hvorfor. Bli enige om en aktivitet som dere skal gjennomføre. Dersom det er vanskelig å bli enige, kan dere velge ut to eller flere aktiviteter, slik at alle får gjort noe de har lyst til. Delta gjerne i aktiviteten selv, det kan skape enda større engasjement blant elevene.

Gratuler elevene med å ha blitt ekte vær-observatører. Fortell at dere skal observere været flere ganger i løpet av året. Gå til slutt ut og gjør aktiviteten som dere har valgt ut fra været.