Undervisningsopplegg

Økt 11: Med programmering

Elektrisitet ferdige rom Magnus Killengreen

I denne økta skal elevene endelig legge det elektriske anlegget i et modellrom. Her får de brukt mye av kompetansen de har tilegnet seg som lærlinger.

  • Elektrisitet ferdige rom
  • Elektrisitet ferdige rom1
  • Elektrisitet ferdige rom10
  • Elektrisitet ferdige rom11
  • Elektrisitet ferdige rom12
  • Elektrisitet ferdige rom13
  • Elektrisitet ferdige rom14
  • Elektrisitet ferdige rom15
  • Elektrisitet ferdige rom2
  • Elektrisitet ferdige rom3
  • Elektrisitet ferdige rom4
  • Elektrisitet ferdige rom5
  • Elektrisitet ferdige rom6
  • Elektrisitet ferdige rom7
  • Elektrisitet ferdige rom8
  • Elektrisitet ferdige rom9

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • planlegge, lage og teste modellrom med elektriske lamper og programmert micro:bit

 

Tidsbruk 

11A. Planlegg rom til modellhus   
11B. Koble det elektriske anlegget   
TOTALT   
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Tilpass / gjør deg kjent med PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den. 

2. Gjør klar lynlåsposen til hvert elevpar med kretsen de koblet i de to forrige øktene, og pappeske.  

3. Gjør klar to-tre stasjoner med avisolerings- og avbitertang, rød og svart ledning, sugerør, sakser og teip og diverse andre deler som kan bobles til micro:bit.

 

4. Gjør klart en stasjon med tilbehør til lampene Foto: Maria Gaare Dahl(f.eks. muffinsformer til lampeskjermer, sugerør til lampekropper osv.) 

Materialer og utstyr

  • lærlinghefter
  • sugerør (brukes som elektrikerrør)
  • tilbehør til lampene
  • rull med rød ledning
  • rull med svart ledning
  • avbitertenger
  • avisoleringstenger 
  • sakser 
  • teip 
  • diverse deler som kan kobles til micro:bit

Til hvert elevpar

  • pappeske fra forrige økt
  • lynlåspose med krets fra forrige økt (to lysdioder, en bryter, tre koblingsklemmer, batteri og batteriklips
  • manual til programmering med micro:bit
  • pc/nettbrett
  • micro:bit
  • USB-kabel (koble micro:bit til pc) / batteri (koble til nettbrett m. Bluetooth)

 

Forsøk og praktisk arbeid

11A. Skisse og plan for modellrom

Ark 2 i PowerPoint. La elevene starte med å reflektere over forrige økt med  tenk-par-del .

Ark 3–5 i PowerPoint. Fortell at i dag skal elevparene endelig legge det elektriske anlegget i modellrommene. De skal legge inn anlegg med lamper, bryter, programmert micro:bit og diverse komponeneter tilhørende micro:bit.

Ark 6–8 i PowerPoint. Gjennomgå hvorfor de må ha et skjult elektrisk anlegg ved å vise og forklare hvordan det elektriske anlegget ligger skjult inni veggene.

Ark 9–11 i PowerPoint. Del ut arket Planlegg rom til modellhus (økt 11 med programmering). Be elevparene diskutere og fylle ut arket i par.

 

Forsøk og praktisk arbeid

11B. Koble det elektriske anlegget

Ark 11 i PowerPoint. Innfør læringsplakat. Del ut Post-it-lapper til elevene hvor de kan notere ned spørsmål, noe de har lært, aha-opplevelser osv. Lappene klistrer de på tavla underveis i prosessen med å legge skjult elektrisk anlegg i modellhuset. Dette skal bli klassens læringsplakat som alle kan gå å titte på og få inspirasjon fra eller finne svar på noe de lurer på mens de jobber.

Ark 12 i PowerPoint. Gjennomgå hvordan elevene skal jobbe i par med modellhuset. 

Ark 13 i PowerPoint. Fortell at i neste økt skal hvert elevpar få vise fram og presentere sitt ferdige modellrom. Presentasjonen skal være på maks to minutter. De skal fortelle hva slags rom de har laget, hva slags type lamper de har installert og hva som er funksjonen til hver av lampene. De skal også vise hvor strømmen går, og si noe om sikkerhetshensyn de har tatt når de har koblet det elektriske anlegget. De skal også fortelle hva de har programmert micro:biten til å gjøre og hva slags signaler som sendes ut og mottas av micro:biten. Når elevparene etter hvert blir ferdige med å koble det elektriske anlegget, kan de begynne å planlegge presentasjonen. 

Ark 14 i PowerPoint. Minn om at når alle rommene er ferdige, skal de settes sammen til et modellhus. Derfor er det viktig at det elektriske anlegget ligger tett til veggene på utsiden av rommet.

Påpek at batteri, ledninger, koblingsklemmer, lysdioder og bryter er deler som jobber sammen i et system, micro:biten skal være programmer slik at fungere sammen med komponeneter som er koblet til. Hver del har en funksjon. Derfor er det viktig at elevene lager gode koblinger, slik at delene kan virke sammen og systemet kan fungere som det skal. 

Si at elevparene skal få utdelt lynlåsposen med kretsen fra de to forrige øktene. De skal koble fra hverandre kretsen og sette den sammen på nytt, slik at den passer med planen.  

Vis at du har gjort klart stasjoner med verktøy og utstyr elevene vil trenge: ruller med rød og svart ledning, avbitertenger, avisoleringstenger, sugerør, sakser og teip. Vis at du også har gjort klart stasjoner med tilbehøret til lampene og komponenenter som kan bobles til micro:bit.

Si at de som ikke ble ferdige med å tegne inn kretsen på eska i forrige økt, eller som har fått beskjed om å gjøre endringer, skal gjøre seg ferdige med dette før de begynner å koble.

Ark 15 i PowerPoint. Del ut lynlåsposen med kretsen til hvert elevpar, og la dem sette i gang. Gå rundt mens de jobber, og veiled etter behov. 

Elever som blir raskt ferdige kan hjelpe til å veilede andre elevpar. 

Etter hvert som elevparene blir ferdige med koblingene, kan de begynne å planlegge presentasjonen av modellhuset. Påpek at de kan bruke planleggingsarket til hjelp. 

Ta vare på modellrommene slik at de er klare til å presenteres. 

Ark 16 i PowerPoint. Velg ut og sett av tid til noen av Post-it-lappene på læringsplakaten. Be elevene fortelle litt om hva de har lært i prosessen med å legge skjult elektrisk anlegg i modellrommet. Var det noen aha- opplevelser? Spør om de gjorde noen feil eller om det var noe de ikke fikk til å fungere i første omgang som førte til at de lærte noe likevel.

Presentasjon av modellrommene

Velg hvordan du vil gjennomføre elevenes presentasjoner av modellrommene. For eksempel kan dere invitere rektor, en annen klasse eller foresatte. Dere kan også presentere lampeboka i denne sammenhengen. 

For å aktivisere elevene som publikum under presentasjonene kan du si at de skal være klare til å stille spørsmål til elevparene når de er ferdige å presentere. Du kan gjennomgå hjelpespørsmålene [ bokmål| nynorsk ] i forkant. Elevene kan bruke hjelpespørsmålene hvis de vil eller de kan stille sine egne spørsmål. 

Det er lagt opp til at elevene i neste økt (12) mottar fagbrev som modellhuselektrikere. Om du velger å invitere noen til å komme og overvære modellrompresentasjoner og lansering av lampebok, kan du selvsagt velge å overrekke fagbrevene da i stedet. Hvis du vil, kan du bruke malen til fagbrev som ligger i økt 12.