Undervisningsopplegg

Økt 2: Les bok

I denne økta skal elevene lese ei bok for å undersøke hva som skjer med det vi spiser. De skal forklare det det finner ut ved å starte på et flytskjema. Boka skal de bruke videre i neste økt.

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • beskrive hvilke organer som samarbeider når vi spiser og henter ut energi fra maten
  • beskrive hvordan pusting, fordøyelse og blodsirkulasjon henger sammen

Tidsbruk 

Høytlesing 5–10 min
Lese bok 20 min
Gjennomgang 10–15 min
Flytskjema 10–15 min
TOTALT 45–60 min

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • blodsirkulasjon
    at kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • fordøyelse
    at kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
  • organ
    del av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
  • pusting
    at kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • flytskjema
    modell som viser trinnene i noe som skjer
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram organkorta fra økt 1 og ett A3-ark til hvert elevpar.

2. Skriv ut elevboka til hvert elevpar. Tips: Boka kan skrives ut som booklet/hefte.

Materialer og utstyr

  • organkort fra økt 1
  • A3-ark til hvert elevpar

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 2

Ark 4 i PowerPoint. Høytlesing. Fortell at dere skal lese ei bok som forteller mer om hva som skjer i kroppen og hvordan det henger sammen, og at de skal bruke boka for å løse oppdraget. Les hele boka høyt for elevene. La gjerne elevene undre seg sammen med Kalle underveis.

Ark 5. Parlesing. Be elevene lese boka om igjen to og to, samtidig som de streker under med rødt setninger som forteller noe om hva som skjer i kroppen. Be dem også streke under med grønt organer (deler av kroppen) som er nevnt. Vis eksempler fra side 4 i boka.

Ark 6. Hvem møter Kalle underveis? Snakk sammen om hvilke figurer Kalle møter underveis. Hvorfor tror dere det er akkurat disse figurene?  Si at ei bittelita mus forteller oss at noe er/blir smått. Her er det maten som blir delt opp i små biter. La elevene snakke sammen to og to om figurene som Kalle møter i hvert enkelt oppslag. Be elevene finne ut hva den enkelte figuren viser oss om kroppen.

Ark 7. Modeller er forenklinger. Fortell at tegningene av kroppen til Kalle er modeller eller forenklinger av virkeligheten. Tegningene får fram noe riktig om hvordan kroppen er, mens andre ting blir feil. 

Ark 8. Flytskjema. Fortell at vi kan vise noe som skjer ved å lage et flytskjema, for eksempel hvordan vi lager vafler. Ingrediensene tas inn, blandes i bakebollen og steikes i vaffeljernet, før de ferdige vaflene tas ut

Ark 9. Eksempel. Ta utgangspunkt i side 4 og 5 i boka og spør hva elevene har streket under med grønt i boka [munnen, tarmene, blodet] og hva de har streket under med rødt [deler seg i mindre og mindre biter, flytter seg til blodet]. 

Underveisvurdering

Gjennom leseøkta må elevene observere nøye og beskrive hva som er der og sammenligne og koble ulik informasjon. Boka skal hjelpe elevene med å forstå hvordan kroppen fungerer ved hjelp av teksten, trekk ved de ulike skapningene som Kalle møter og de forenkla illustrasjonene. Sjekk om elevene forstår disse sammenhengene og ut fra disse kan forklare hvordan kroppen fungerer.

Er del av