Undervisningsopplegg

Økt 3: Hvilke stoffer er det?

I denne økta skal elevene sammen finne ut hvilke to stoffer som er i den hemmelige blandinga. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • konkludere ut fra resultat av analyser

Tidsbruk

Analyser den hemmelige stoffblandinga 20–25 minutt
Del i plenum 15–20 minutt
Konkluder 10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    hvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
  • stoff
    det som alle ting er laget av. Ulike stoff har ulike egenskaper.

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • konkludere
    sammenfatte resultater
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmålene (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med uthevet skrift).

2. Lag den hemmelige blandinga av to av stoffene, og fordel litt av blandingen i et begerglass til hvert elevpar. 

3. Lag til begerglass med jodløsning til halvparten av elevparene og begerglass med eddik til den andre halvparten og finn fram dråpetellere til hvert elevpar. Hvis du gjennomfører økt 2 og 3 rett etter hverandre, kan du la elevene fortsette å bruke eddiken, jodløsninga og dråpetellerne fra økt 2.

4. Finn fram den utfylte tabellen fra forrige økt (ark 4 i PowerPoint-presentasjonen). 

Materialer og utstyr

  • jodløsning
  • eddik
  • dråpetellere
  • telys
  • aluminiumsfolie
  • treklyper
  • natron
  • sukker
  • salt
  • potetmel
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 3

Repetisjon. Repeter hva det betyr å observere. Repeter også hvilke observasjoner dere gjorde av de fire stoffene i første økt, på hvilke måter var de forskjellige? La elevene også gjenfortelle hvilke analyser dere gjorde av stoffene: oppvarming, reaksjon med eddik og reaksjon med jodløsning. Be elevene snakke sammen to og to for å minne hverandre på hvilke stoffer som endret seg i de ulike analysene og hvordan de endret seg.

Analyser de ukjente stoffene. Del ut blandinga av de ukjente stoffene til hvert elevpar. Vis den utfylte tabellen fra forrige økt. Del ut elevark.

Be først elevene observere blandinga. Kan de si noe om hvilke stoffer de tror det er ut fra observasjonene? La elevene fylle inn observasjonene sine i arket. Oppsummer i fellesskap og skriv observasjonene av tørt stoff inn i tabellen i PowerPoint-presentasjonen (eller på tavle/flipover).

Varm opp den hemmelige blandinga i fellesskap. La alle elevene få observere hva som skjer og notere resultatet på arket sitt og skriv det inn i felles tabell. Diskuter hva resultatet forteller oss (Hvilket stoff kan det være eller hvilket stoff kan det ikke være?)

Si at elevene nå skal analysere blandinga ved hjelp av jodløsning eller eddik (de bruker den analysemåten de brukte i forrige økt). Be elevene notere resultatet av sin analyse (tegne og/eller skrive) og diskutere sammen hva resultatet forteller (hvilket stoff kan det være eller hvilket stoff kan det ikke være?)

Del i plenum. La elevparene presentere resultatet fra sin analyse. Noter resultatene i tabellen i PowerPoint-presentasjonen. La elevene notere alle resultatene på elevarket sitt (tegne og/eller skrive). 

  observasjoner
  tørt stoff oppvarming blandet med jodløsning blandet med eddik
hemmelig blanding        


Konkluder.
Spør: Hvilke to stoffer tror du er i den hemmelige blandingen og hvorfor? Bruk tenk-par-del . Be elevene notere på elevarket det de tror og begrunne konklusjonen sin. Fortell at å konkludere vil si å sammenfatte resultatene våre. Oppsummer med å si: Vi konkluderer med at den hemmelige blandinga består av ... og .... fordi ...