Undervisningsopplegg

Økt 3: Hvor nyttig er det å ta testen?

Gentesting trening økt 3 Foto: www.pixabay.com

I denne økta skal elevene vurdere ulike tester for å lære at testing av gener er komplekst blant annet på grunn av samspillet mellom arv og miljø. De skal avdekke kompleksitet og gå i dybden . Noen gentester gir nøyaktig svar om en sykdom, mens andre viser en viss sannsynlighet for å få en sykdom eller egenskap. De samler informasjon og må fange essensen og formulere konklusjoner . Gjennom klasseromsdiskusjonen får de erfaring med å argumentere.   

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle at egenskaper ofte styres av flere gener og at miljøfaktorer ofte har betydning for om egenskaper blir uttrykt
  • argumentere for og mot bestemte gentester

Tidsbruk

Vurder sprintgentesten (Viten) 10–15 minutt
Om sykdomstester – forberedelse til diskusjon (Viten) 30–40 minutt
Klasseromsdiskusjon (plenum) 20–35 minutt
TOTALT   60–90 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • aminosyre
    molekyl som er byggestein i proteiner
  • base
    nitrogenholdig molekyl i DNA
  • DNA
    arvemateriale i celler, lange tråder tvunnet som en dobbeltspiral
  • gen
    avgrenset del av DNA som inneholder oppskriften på et bestemt protein
  • gentest
    analyse av noen eller alle gener i kroppen
  • protein
    stort molekyl som er bygd opp av aminosyrer

Forskerspirebegrep

  • argumentere
    begrunne en påstand
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Les gjennom økt 3 i Viten-programmet.

3. I denne økta skal elevene jobbe sammen to og to på datamaskin.

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økta

Vurder sprintgentesten

Her skal elevene vurdere i hvilken grad vi får nyttig informasjon gjennom å ta sprintgentesten. I og med at denne testen bare tester ett av flere gener som påvirker sprintegenskapene, har den liten nytteverdi, i hvert fall på et amatørnivå. I tillegg til at det er flere gener som vil påvirke, vil også trening og andre miljøfaktorere i stor grad påvirke hvor gode vi blir i sprint.

Vurder sykdomstester – diskusjon

Her skal elevene samle informasjon om tre ulike sykdommer for å vurdere om det er nyttig å genteste seg for disse sykdommene eller ikke. Sykdomstestene er ulike: Brystkrefttesten tester kun for arvelig brystkreft der tilstedeværelsen av to bestemte gener øker sannsynligheten for å få brystkreft. Diabetes type 2 er knyttet til mange gener, så en test må omfatte alle disse. En gentest vil bare vise en sannsynlighet for å utvikle sykdommen, det er mange miljøfaktorer som er med på å bestemme om man blir syk. Huntingtonstesten viser om man har ett bestemt gen som helt sikkert gir sykdommen (dominant arv). 

La elevene individuelt eller i par notere ned argumenter for og mot å ta de tre testene. Be elevene gå sammen i grupper á fire for å diskutere argumentene og bli enige om de viktigste argumentene og begrunne om de anbefaler testene eller ikke.