Undervisningsopplegg

Økt 2: Hva er en gentest?

gentest økt 2 Foto: www.pixabay.com

I denne økta skal elevene argumentere for og mot å ta en gentest. De skal vurdere ulike synspunkter og perspektiver for deretter gi et råd til Genja om ho bør ta sprintgentesten. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle hva en gentest er
  • gi argumenter for og mot å ta gentester
  • fortelle i hovedtrekk hva som er lov når det gjelder gentester

Tidsbruk

Før, under og etter lesing (Viten)  40–60 minutt
Hva er lov? (Viten)  10–15 minutt
Gi råd til Geney   10–15 minutt
TOTALT  60–90 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • aminosyre
    molekyl som er byggestein i proteiner
  • base
    nitrogenholdig molekyl i DNA
  • DNA
    arvemateriale i celler, lange tråder tvunnet som en dobbeltspiral
  • gen
    avgrenset del av DNA som inneholder oppskriften på et bestemt protein
  • gentest
    analyse av noen eller alle gener i kroppen
  • protein
    stort molekyl som er bygd opp av aminosyrer

Forskerspirebegrep

  • argumentere
    begrunne en påstand
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).

2. Les gjennom økt 2 i Viten-programmet.

3. I denne økta skal elevene jobbe sammen to og to på datamaskin.

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økta

Før og under lesing

La elevene jobbe med økt 2 i Viten-programmet der de leser et nytt blogginnlegg fra Genja. Ho kommer med en del påstander som elevene skal ta stilling til før de ser et kort filmklipp. Flere av påstandene har ingen fasit, der er poenget er at elevene skal reflektere over hva de mener og begrunne svarene (i neste omgang). 

Etter lesing

Etter å ha sett filmen skal elevene på nytt ta stilling til påstandene og vurdere om de vil endre noen av svarene. De skal begrunne svarene sine og diskutere to og to, særlig der de er uenige.

Deretter leser elevene en artikkel om hvilke konsekvenser det kan få å genteste seg.

Neste oppgave er å lage en oversikt over argumenter for og mot å genteste seg. Argumentene skal samles både fra filmen, artikkelen og eget hode. 

Hva er lov?

Her skal elevene svare ja eller nei på spørsmål om hva som er lov og ikke når det gjelder gentesting. Når de avgir svar, kommer det opp en boks med utfyllende informasjon.

Gi Genja råd

Til slutt i økta skal elevene legge inn et svar til Genja med råd om ho bør ta sprintgentesten eller ikke med begrunnelse. De må her bruke lista med argumenter og ta utgangspunkt i hva som er lov og ikke.