Undervisningsopplegg

6 Presentasjon

Brosjyre Trolltunga

Elevene skal vise fram veiledningene de har laget og vurdere hverandres løsning på oppdraget.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • formidle hva som er viktige forberedelser for en lengre fottur
  • vurdere i hvilken grad medelever klarer å veilede for en lengre fottur

Tidsbruk

 

5A. Presentasjon 30–40 minutter
5B. Oppsummering 15–20 minutter
TOTALT 45–60 minutter

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • basalstoffskifte
    hvor mye energi kroppen trenger til å drifte fordøyelse, varmeregulering, organenes funksjon og vedlikehold av cellene
    Avhenger av høyde, alder, kjønn og vekt.
  • blodsukkernivå
    mengde av glukose i blodet
  • BMI (Body Mass Index)
    beregning av fettmengde i kroppen ut fra høyde og masse
  • fettstoffer
    stoffer som ikke løses i vann
    De er bygd opp av fettsyrer og glyserol, og har mange ulike oppgaver i kroppen.
  • forbrenning (metabolisme)
    kjemisk prosess i kroppen der oksygen og næringsstoffer omsettes til stoffer som kroppen trenger for å leve og fungere
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • mangelsykdommer
    sykdommer som oppstår hvis kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger
    Dette kan være mangel på energi, proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer eller mineraler.
  • mineraler
    grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner
    Eksempler er jern, kalsium, magnesium og natrium.
  • næringsstoffer
    kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger å vokse og for å få energi
  • proteiner
    stor gruppe store molekyler som har ulike funksjoner i kroppen, slik som byggestein, næring og som enzymer
    De er bygd opp av en eller flere foldete og spiralsnodde kjeder av aminosyrer.
  • vitaminer
    hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
    Noen vitaminer kan kroppen produsere selv, men de fleste må tilføres gjennom kosten.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

6A. Presentasjon

La to og to elevpar presentere produktet sitt til hverandre som om de skal selge det inn for Odda kommune. De har tre minutter på å presentere og to minutter til spørsmål, tilsvarende for det andre elevparet. Elevparet som lytter skal notere vurderinga si i dommerskjemaet. Gi dem 3 minutter til å bli enige om vurderinga.

Kombiner to nye elevpar som skal presentere for hverandre og vurdere. La elevparene til sammen møte tre andre elevpar. 

 

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

6B. Oppsummering

Oppsummer til slutt i plenum der elevene skal trekke fram det de synes var det beste grepet, enten når det gjelder faglig innhold eller layout. Spør: Fikk dere noen tips fra de andre presentasjonene om hva dere ville ha gjort annerledes selv?

Samle inn dommerskjemaene og kom med en tilbakemelding om hvem som fikk flest poeng.

Er del av