Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 90 minutter

Økt 7: Fortell den geologiske historien til din geotop

Elevene får et nytt oppdrag: 

Hva er den geologiske historien til din geotop?

I denne økta skal elevene

  • anvende stratigrafiske prinsipper i sin geotop 
  • kunne fortelle den geologiske historien
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • geologisk historie
    rekkefølgen på når geologiske hendelser fant sted
  • relativ alder
    en begivenhet eller en geologisk fase datert i forhold til en annen som er kjent, og vil da være eldre, yngre eller samtidig med den kjente. Et geologisk lag som for eksempel ligger over et annet, må være yngre enn det som det ligger på, hvis lagene har ligget uforstyrret siden de ble dannet.
  • stratigrafiske prinsipper
    behandler lagdeling, avleiringsmåte, karakter, alder og fordeling av sedimentære og andre lagdelte bergarter. Stratigrafien kan gi oss opplysninger om rekkefølgen i livets utvikling, klima, geografi, landskap og jordskorpebevegelser i tidligere tider.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut  forskerark 2.5 til hver elev.

2. Legg til rette for bruk av internett. Eventuelt kan aktivitetene skrives ut på forhånd: 

Materialer og utstyr

  • internett
  • fotoapparat
  • GPS
  • feltbøker
Forsøk og praktisk arbeid

7A. Introduser oppdrag

1. Introduser oppdraget til elevene. Oppdraget angir hva elevene skal være i stand til å gjøre etter at de har vært igjennom aktivitetene i denne delutforskingen. Skriv på tavla:

Hva er den geologiske historien til din geotop?
 

 

Si: Når dere er ferdige med denne økta, skal dere fortelle den geologiske historien til geotopen – hvilke geologiske prosesser som har pågått der og rekkefølgen på dem.

2. Lær de stratigrafiske prinsippene. Gjennomfør følgende to geoaktiviteter med elevene: Prinsippene legges på plass og Hva forteller den geologiske historien? og Viten-animasjonen Sedimentering.

Etterpå skriver du opp de fire stratigrafiske prinsippene og ber elevene notere dem i feltboka si.

3. Reflekter. Ha en tenk-par-del med disse spørsmålene:

  • Hvordan kan du observere stratigrafiske prinsipper?
  • Hvilke spor kan du observere etter platetektonikk?
Forsøk og praktisk arbeid

7B. Ute: Anvend stratigrafiske prinsipper

UTE: Anvend de stratigrafiske prinsippene til å finne den relative alderen på bergartene. Finn en eller flere veiskjæringer i geotopen der dere ser flere av geotopens bergarter. Gi elevene i oppgave å bestemme den relative alderen til bergartene. Spør: Hva er eldst, og hva er yngst? For å minne elevene om at de må begrunne svaret ved å anvende stratigrafiske prinsipper, følger du opp med spørsmålet: Hvordan vet du det?

Etterpå skal elevene utforske en større del av geotopen. Be gruppene samarbeide om følgende:

  • Let etter overganger mellom to bergartstyper.
  • Hvis dere tror dere finner noen eksempler: ta bilde, tegn og noter i feltboka og avmerk på kartet med GPS
  • Hva er eldst og yngst? Bruk stratigrafiske prinsipp til å finne den relative alderen på bergartene. Skriv det ned i feltboka sammen med tegningen.
  • Finner dere andre spor etter platetektonikk?
Forsøk og praktisk arbeid

7C. Inne: Sammenlign observasjoner

1. INNE: Sammenlign feltobservasjoner med de andre elevgruppene. Be to og to elevgrupper sette seg sammen og sammenligne observasjonene ute i felt:

  • Har dere funnet den samme relative alderen på bergartene i geotopen?
  • Begrunn svarene deres ved hjelp av stratigrafiske prinsipper
  • Hvis dere har forskjellige svar, hvorfor har dere forskjellige svar?

2. Oppsummer i plenum. Be to grupper fortelle den geologiske historien til deres geotop. Har de kommet frem til den samme geologiske historien? Er de enige om rekkefølgen på geologiske prosesser/hendelser?

3. Skriv en delrapport. I denne individuelle rapporten skal elevene skrive sitt svar på oppdraget, og delrapporten kan inngå i en større rapport. Bruk Delrapport slik at elevene skriver maks én A4-side.