Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 45 minutter

Økt 1: Er det en dinosaur?

Dinosaurer har ikke samme beinstilling som andre krypdyr: Krokodiller og nålevende øgler har beina i vinkel ut fra kroppen, mens dinosaurer hadde beina under seg, slik som oss pattedyr. 

I denne økta skal elevene

  • sortere dinosaurer fra andre lignende krypdyr ved å observere ulik beinstilling
  • tegne figurer av de ulike beinstillingene og skrive figurtekst

 

Beinstilling øgle dinosaur med dyrene

 

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
1A. Hvem skal ut?  30 minutter
1B. Sammenlign dinosaurer og andre krypdyr  15 minutter
 TOTALT  45 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut/forbered tegninger av dinosaurer og andre krypdyr. Hvert elevpar skal ha et sett av tegningene. Bland tegningene før du deler dem ut til to og to elever. 

Alle er dinosaurer unntatt to – dimetrodon og krokodille:

Krokodille og dimetrodon er ikke dinosaurer. Krokodille og dimetrodon er ikke dinosaurer.

 

2. Skriv ut/forbered figuren av beinstilling (bokmål | nynorsk) hos dinosaurer og andre krypdyr på et stort ark.

Dinosaurer har bakbeina under seg, slik som mennesker. Andre krypdyr, for eksempel krokodiller og mange øgler, har beina ut til siden. Dette kan paleontologene bruke til å skille dinosaurknokler fra knokler som tilhører andre krypdyr.

 

 

Naturfaglig språk

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
Forsøk og praktisk arbeid

1A. Hvem skal ut?

Dimetrodon levde for ca. 280 millioner år siden. Dimetrodon levde for ca. 280 millioner år siden. 1. Observer dinosaurer og andre krypdyr. Elevene jobber parvis. Hvert elevpar får et sett med bilder (dinosaurer og andre krypdyr). Fortell elevene at i dette settet med bilder er det to typer krypdyr – dinosaurer og andre slags krypdyr. (Til lærer: De to krypdyrene som ikke er dinosaurer, er en øgle (dimetrodon) og en krokodille).)

2. Hvem skal ut? Si: Hvem skal ut – hvilke (to) bilder er ikke dinosaurer, men andre slags krypdyr? Be elevene studere bildene nøye og se om de kan finne noen forskjeller og likheter. Si: Tenk at dere er forskere og skal finne ut hvilke av krypdyrene som ikke er dinosaurer. La elevene diskutere parvis om det er et eller flere av bildene de tror ikke er dinosaurer og begrunne hvorfor.

3. Be en av gruppene vise fram et bilde de tror ikke er en dinosaur. Be elevene begrunne hvorfor. Spør om noen av gruppene har andre forslag. Sannsynligvis vil elevene kunne enes om at krokodille skiller seg lett fra dinosaurene, utfordringen kan være Dimetrodon.

Krokodilleslekten har levd på jorda i 83 millioner år. Krokodilleslekten har levd på jorda i 83 millioner år. Si: Det er riktig at krokodillen ikke er en dinosaur, men det er ett bilde til som ikke er dinosaur. Dere skal få et tips: studer beina og se om dere kan finne noen likheter og forskjeller. [Krypdyrene som ikke er dinosaurer har beina i vinkel ut fra kroppen, mens dinosaurene har beina under kroppen.] Be elevene sortere på nytt slik at ikke-dinosaurene kan tas ut.

4. Diskuter forskjellen på dinosaurer og andre krypdyr med elevene slik at dere kan bli enige om en definisjon. [Både dimetrodon, krokodillen og dinosaurene er krypdyr, men dinosaurene har beina rett under kroppen, mens krokodillen og dimetrodon har beina i vinkel ut fra kroppen.]

Heng opp figuren av de ulike beinstillingene i klasserommet. 

5. Gå som et krypdyr. La elevene prøve å gå som en krokodille/dimetrodon og som en dinosaur for å kjenne forskjellen.

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

1B. Sammenlign dinosaurer og andre krypdyr

1. Tegn figurer eller vis bilde. Tegn enkle figurer på tavla eller vis denne figuren av beinstilling til krypdyr med krypende gange og dinosaurer med oppreist gange.

2. Elevene tegner og skriver. Snakk med elevene om hvilke dyr de kjenner som har slik gange. La dem tegne egne figurer inn i bøkene sine og skrive figurtekster som beskriver forskjellen.   

3. Oppsummer. Samtal om forskjellen på dinosaurer og andre krypdyr.  

 

Beinstilling øgle dinosaur

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe