Norsk fjellnatur er i endring. I dette undervisningsopplegget kan elevene dra på tur gjennom klimasonene og se hvordan klimaendringene påvirker livet i fjellet. De kan prøve seg som naturforskere og undersøke naturinngrepene som følger med hyttebygging og vannkraft. De kan også ta en tur til samenes verden, lære om samenes natursyn og se utviklingen fra tradisjonelle til moderne driftsformer.
ugleBildet viser en gammel samefamilie
Undervisningsopplegget består av tre uavhengige aktiviteter:
Fjell og klimaendringer
Klimaendringene er i ferd med å endre fjellnorge. Det vil få store konsekvenser for en rekke arter i den alpine sonen. Gjennom en busstur gjennom klimasonene opp til fjellet får elevene gjøre den reisen som artene må foreta når temperaturen stiger. Hvem klarer reisen – og hva skjer med de artene som lever på toppen?
Når mennesket inntar fjellet
Vannkraft og hyttebygging påvirker mange norske fjellarter. Gjennom forberedelser, arbeid i felt og diskusjon i klassen skal du lære om hva menneskelige inngrep gjør med fjellnaturen. Du får prøve deg som naturforsker, registrere arter og diskutere hvordan vi kan bruke fjellets ressurser på en bærekraftig måte.
Samer og samspill med naturen
Reindriftssamene har opplevd en rivende utvikling de siste generasjonene. I løpet av noen få tiår har de gått fra tradisjonelle driftsformer til moderne drift med en rekke tekniske hjelpemidler. Hvordan har dette påvirket samenes syn på naturen? Gjennom besøk hos reindriftssamer får
elevene et glimt inn i en kultur der tradisjonelle og moderne driftsformer lever side om side.
Nøkkelord:
Fjellnatur, klimaendringer, global oppvarming, bærekraftig utvikling, naturinngrep, økosystemer i fjellet, truede arter, samer, urfolk, reindrift
Forsøk og praktisk arbeid
Fjell og klimaendringer
Målet med aktiviteten er å lære om natur i ulike klimasoner og hvilke forandringer klimaendringene gjør med fjellnaturen, gjennom å gjøre den reisen norske arter må foreta når temperaturen stiger. Hvordan takler fjellarter som villrein, fjellrev, jerv, snøugle og planten issoleie klimaendringene?
Norges Naturvernforbund
Snøugle. Fotograf: Rich Phalin / Istockphoto.
Les om fjellnaturen og hva som kan true den (Se vedlegg "Faktaark: Fjellnatur og trusler).
Velg ut en fjelltopp, helst en som går over tregrensen. Planlegg tur med stopp i lavlandsskog, fjellskog og den alpine sonen, med fottur til fjelltopp.
Hvilke biotiske og abiotiske faktorer kjennetegner den alpine sonen? Hvorfor er det forskjellige arter i forskjellige soner?
Hvilke arter i lavlandsskogen er på vei oppover i fjellet?
Evolusjon og tempo. Jordas klima og natur er i stadig endring. Hvorfor utgjør noen få graders temperaturøkning en trussel for naturen?
Hvordan påvirker klimaendringene arter som villrein, issoleie, snøugle, jerv og fjellrev i den alpine sonen?
Sett opp en hypotese. Hvilke arter er på vei opp i fjellet og hvordan påvirker de fjellets innbyggere?
Første stopp: Skog i lavlandet. Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Skog i lavlandet"). Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrér tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet i skogen.
Andre stopp: fjellskog. Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: fjellbjørkeskog") Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrér tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet i skogen.
Tredje stopp: den alpine sonen, vidde. Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Alpine sone/fjelltopp"). Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrer tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet. - Hvilke arter fra fjellskogen er på vei opp fra fjellskogen til den alpine sonen? - Hvilke arter kan trives her når temperaturen stiger ytterligere.
Fjerde stopp: fjelltopp Bruk skjema (Se vedlegg "Feltskjema: Alpine sone/fjelltopp"). Gjør observasjoner av typiske biotiske og abiotiske faktorer. Mål temperaturen og registrer tilgang på lys, jordfuktighet og luftfuktighet. - Hvilke arter blir presset ut når artene nedenfra kommer?
Reinsdyr. fotograf: Paul Wilson / Istockphoto
Etter tur
1. Lag rapport fra feltarbeidet (enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever). Rapporten skal inneholde følgende:
Tittel
Innledning
Begrunnelse for å se på saken
Hypotese
Metode
Resultat
Legg ved skjemaene og bilder fra hver sone.
Kort beskrivelse av hvilke biotiske og abiotiske faktorer som skiller den alpine sonen fra lavlandsskog og fjellskog.
Diskusjon
Hvordan påvirker klimaendringene vil den alpine sonen i dag.
Hvilke arter er på vei opp i den alpine sonen.
Hvordan påvirker de alpine arter som villrein, issoleie, snøugle og fjellrev?
Konklusjon
Kildehenvisninger
2. Lag en powerpoint-presentasjon, hvor du presenterer dine resultater.
Vannkraft og hyttebygging påvirker mange norske fjellarter. Gjennom forberedelser, arbeid i felt og diskusjon i klassen skal du lære om hva menneskelige inngrep gjør med fjellnaturen. Undersøk hva vannkraft gjør med vassdragene og hvordan hyttefelt fortrenger fjellets innbyggere. Du får prøve deg som naturforsker, registrere arter og diskutere hvordan vi kan bruke fjellets ressurser på en bærekraftig måte.
Hyttegrend. Fotograf: Mikael Hjerpe / Istockphoto.
Før tur
Finn eksempel på naturinngrep i fjellet i skolens nærområde. Hyttefelt eller vannkraftanlegg, eventuelt andre store utbygginger. Lokale miljøorganisasjoner, kommunen og Fylkesmannens miljøvernavdeling kan hjelpe med å finne et aktuelt område.
Lær mer om naturen i området dere skal besøke. Se faktaarket som er laget til undervisningsopplegget (Se vedlegg "Faktaark: Fjellnaturen og trusler"). Gå også inn på Artsdatabankens side som er linket til høyre, klikk på Artskart og se hvilke arter som er registrert i området du skal undersøke. Du kan søke på kommune eller lete deg frem på kartet. Her finner du også informasjon om hvilke hvilken status artene har på rødlisten. På Artsdatabankens side finner du også Rødlistebasen (nettversjonen av rødlisten), hvor du finner informasjon om utrydningstruede arter i Norge.
Hvilke biotiske og abiotiske faktorer inngår i naturtypen hvor det er bygget ut?
Hvilke nøkkelarter hører til i økosystemet og hvilken funksjon har de?
Hvilke rødlistede arter hører naturlig til i naturtypen?
Hvordan påvirker denne typen inngrep denne naturtypen i norsk fjellnatur som helhet?
Sett opp en hypotese. Hvordan tror du inngrepet påvirker mangfoldet av arter som lever i området?
I felt
1. Bruk feltskjema (Se vedlegg "Når mennesket inntar fjellet")og ta notater underveis. 2. Enkel registrering i det aktuelle naturområdet.
Biotiske og abiotiske faktorer.
Registrering av arter. Bruk feltskjema
Se faktaark og håndbøker om fjellflora og fjellfauna.
3. Registrering av utbygging/menneskelige inngrep.
4. På hvilken måte påvirker utbyggingen/inngrepet naturtypen?
Hvilke arter kan leve her?
Hvilke arter kan ikke leve her?
Rødlistede arter påvirket?
Etter tur
1. Lag rapport fra feltarbeidet. Rapporten skal inneholde følgende:
Tittel Innledning Begrunnelse for å se på saken Hypotesen din Metode Resultat
Beskrivelse av naturtypen i naturlig tilstand
Dine observasjoner av naturtypen.
Biotiske og abiotiske faktorer
Artsmangfold
Beskrivelse av hvordan denne typen naturinngrep påvirker naturtypen du har valgt, på landsbasis
Dine observasjoner av naturinngrepet.
Hvordan inngrepet påvirker området.
Diskusjon
Hvordan påvirker utbyggingen naturtypen
Går inngrepet ut over leveområdet til arter som hører naturlig til der?
Påvirker utbyggingen noen rødlistearter?
Er inngrep bærekraftig?
Konklusjon
Stemte hypotesen?
Kildehenvisninger.
2. Lag en powerpoint-presentasjon, hvor du presenterer dine resultater.
3. Legg ut artsobservasjoner på: www.artsobservasjoner.no. Last opp bilder.
Til diskusjon i klassen/gruppen 1. Hva menes med begrepene ”føre var”, usikker kunnskap og bærekraftig utvikling. 2. Vannkraft gir miljøvennlig strøm. Hogst gir ved og materialer. Hyttebygging gir flotte fjellferier. På den annen side er en rekke arter og økosystem truet som følge av menneskelige inngrep. Kan inngrep i naturen godtas hvis nytten er stor for mennesker? 3. Hva er bærekraftig bruk av fjellets ressurser? Hva er misbruk? 4. Kunne det aktuelle inngrepet vært gjort på en mer bærekraftig måte? 5. Interessekonflikt. Hvilke interessegrupper står mot hverandre i denne saken. Kan vi si at noen av dem har retten på sin side?
Kommentarer/praktiske tips
Slik bruker du vedlagte Faktaark om fjellnatur
Følgende naturområder beskrives
Fjellskog
Vassdrag
Vidde (over tregrensen)
For hvert naturområde velger vi ut typiske økosystemer som kan blir påvirket av utbygging/inngrepet. Følgende må med i bekrivelsen av hvert økosystem.
biotiske faktorer
abiotiske faktorer
nøkkelarter og typiske arter
rødlistearter
økosystemets status
Følgende naturinngrep beskrives
Hogst
Vannkraftutbygging
Hyttebygging
For hvert naturinngrep beskrives det hvordan inngrepet påvirker de aktuelle økosystemene på landsbasis.
Her kan du lære om samenes syn på naturen og bærekraftig forvaltning av naturressurser, tidligere og i dag. Reindriftssamene har opplevd en rivende utvikling de siste generasjonene. I løpet av noen få tiår har de gått fra tradisjonelle driftsformer til moderne drift med en rekke tekniske hjelpemidler. Hvordan har dette påvirket samenes syn på naturen? Gjennom besøk hos reindriftssamer får elevene et glimt inn i en kultur der tradisjonelle og moderne driftsformer lever side om side.
Norges Naturvernforbund
Denne aktiviteten passer best for skoler som ligger i områder med samisk befolkning. Ta kontakt med reindriftssamer og spør om å få komme på besøk. Samiske organisasjoner kan kanskje formidle kontakt.
Før tur
1. Finn informasjon om samenes tradisjonelle levevis, med vekt på reindrift. 2. Finn informasjon om hvordan reindriftssamene lever i dag. 3. Klimaendringer og miljøutfordringer. Hvordan påvirkes reindriften av klimaendringene – og finnes det miljøutfordringer knyttet til reindriften? 4. Forbered spørsmål til samene om samspill med naturen, bærekraftig forvaltning og klimaendringer. 5. Lag hypotese om hvordan du tror bruk av moderne teknologi har påvirket samenes samspill med naturen og syn på bærekraftig forvaltning av naturen.
I felt
1. Bli med på aktiviteter knyttet til den daglige driften. Ta bilder. 2. Demonstrasjon av tradisjonelt utstyr. Kjørerein mm. Ta bilder. 3. Demonstrasjon av teknisk utstyr i dagens drift. Helikopter, snøskuter, firehjuling med mer. Ta bilder. 4. Samling rundt bålet. (Fint om noen eldre samer kan delta)
Grilling av reinkjøtt i pinnebrød. Se vedlagt oppskrift.
Historier fra gamle dager.
Spørsmål om tradisjonelt syn på naturen.
Spørsmål om dagens syn på naturen.
Spørsmål om bærekraftig forvaltning og miljøutfordringer.
Spørsmål om hvordan klimaendringer påvirker driften.
5. Skriv logg under feltarbeidet. 6. Tips: Spør om å få kjøpe med reinkjøtt og lag festmåltid når dere kommer tilbake.
Etter tur
1. Skriv rapport. Rapporten skal inneholde følgende:
Tittel
Innledning
Begrunnelse for å se på saken
Hypotesen din
Resultat
Tradisjonelle metoder. (Beskriv det du så i felt)
Moderne drift. (Beskriv det du så i felt)
Bildene dine med bildetekster.
Diskusjon
Har moderne teknologi og driftsformer endret samenes syn på naturen?
Hvilke miljøutfordringer er knyttet til reindriften?
Hva ligger det i begrepet bærekraftig forvaltning?
Vurdér den tradisjonelle og den moderne reindriften ut fra et bærekrafts perspektiv.
Konklusjon
Kildehenvisninger.
2. Lag powerpointpresentasjon, hvor du presenterer dine resultater.
Kommentarer/praktiske tips
Passer i utgangspunktet hele året, men egner seg spesielt godt i slakteperioden (september). Bør legges til tid med stor aktivitet for reindriftssamene.