Undervisningsopplegg

Hvor

  • Inne
  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Forskerspirer undersøker trær

Trær er ofte store, vakre, omskiftelige, klimaregulerende, store produsenter og fins i alle land. Alle skoler i Norge har trær i nærheten – om enn av ulik størrelse og sort. Trær gir skygge, vi kan henge en huske i ei grein, klatre i treet og vi kan brekke av tørre kvister til bålet. Trær er med andre ord mangfoldige og byr på et mangfold av muligheter for forskerspirene.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
      • innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene
    • Mangfold i naturen
      • observere, registrere og beskrive endringene som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid
  • Etter 7. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk

Tema

Nettressurser

(skoleskogen.no)
(skoven-i-skolen.dk)